Det första starka intrycket kommer från Sonys presskonferens och Hideo Kojima:s Death Stranded

För snart ett och ett och ett halvt år sedan släpptes P.T. som en gratis nedladdning för Playstation Network. Titeln var en stämningsskapande variant av den oändliga korridoren som blandade suggestiva teman som fick spelaren att ifrågasätta sin egen världsuppfattning med en synnerligen grafisk bild av ett foster övergett i ett handfat.

Över gränsen?

Ja, för min del.

Skapade det förväntningar?

Ja.

Titeln försvann senare och det gjordes klart att P.T. var en teaser för ett kommande Silent Hill-spel från Konami. Silent Hill har bredvid Resident Evil definierat genren survival horror. Bakom rodret stod ingen annan än Hideo Kojima, här i väst känd framförallt för Metal Gear-serien. Med sig på skeppet hade han mästaren av mörk fantasy Guillermo del Toro och huvudrollen i spelet skulle gestaltas av Norman Reedus från The Walking Dead. Förväntningarna var i taket men ungefär samtidigt började det komma rapporter om att allting inte stod rätt till hos Konami, en av de största tredjeparts speltillverkarna någonsin. Vi fick höra om märkliga beslut, stränga arbetsförhållanden och plötsligt så var Silent Hill-spelet alla väntade på lagt på is. Hideo Kojima fick av oklar anledning lämna företaget och Konami vände sig bort från konsolmarknaden och fokuserade på mobilspel och pachinko-maskiner.

Konamis undergång är slutet på en era, inte bara för starka varumärken som Castlevania, Contra och Metal Gear, till synes var det också slutet för en av de mest inflytelserika spelskaparna någonsin: Hideo Kojima. Under The Game Awards 2015 saknades Kojima och fick inte möjligheten att ta emot pris för sitt spel Metal Gear V, enligt uppgift ska Konami ha hindrat honom från att närvara. Så, under årets E3 2016 kliver Sonys VD Andrew House upp på scenen och deklarerar att presentationerna under årets konferens utgör en av Play Stations starkaste produktkataloger någonsin, därefter går ridån upp och Kojima välkomnas fram. Snarare än den kylige och vältalige spelutvecklare vi tidigare sett i intervjuer kliver Kojima tafatt fram med ett brett leende och säger:

Hello, I’m back.

Spelet han presenterar är Death Stranded och från trailern går det inte att utläsa mycket. Spelet verkar vara fast rotat i skräckgenren och Norman Reedus är tillbaka som huvudrollsinnehavare. Så även om det är för tidigt att säga något om spelet som sådant så är det skönt att se Kojima få upprättelse och man kan anta att Death Stranded bär på ett arv av Survival Horror-genren.

 

En av de saker som gjorde att The Legend of Zelda från 1986 blev en favorit hos många var dess värld.

Istället för att linjärt gå från en bana till en annan kunde spelaren röra sig fritt över en stor yta med varierande vyer. Alla Zelda-spel har haft drag av Open World där spelaren är fri att utforska kartan och finna undangömda skatter eller utmaningar.

Ända sedan Nintendos Wii U släpptes lagom till julhandeln har fansen väntat på en ny Zelda-titel. Vi har fått två upphottade HD-versioner av tidigare titlar samt en Zelda-temad version av Dynasty Warriors, men en originaltitel till Nintendos senaste konsol har låtit vänta på sig. Vi har sett teasers och artwork och vetat om att spelet är under utveckling sedan 2013, vi har spekulerat oändligt och under årets E3 har vi fått se mer material än någonsin.

I Trailern till spelet får vi se Link bada, laga mat, jaga och vandra över bördiga fält. Vi får se snötäckta berg och torra öknar. Stilen är stiliserad och för tankarna både till The Wind Waker och Twilight Princess. Enligt Nintendo of Americas VD Reggie Fils-Aimé är världen enorm och fylld av liv och från gameplay-videor som börjar spridas får vi se mängder av små detaljer. Likt många moderna öppnavärld-spel kan Link fritt ta sig runt och besöka olika platser, placera markörer på kartan och hänge sig åt olika aktiviteter. Det verkar saknas ett ekonomisystem baserat på rupier, istället använder Link resurser han hittar i världen för att t.ex. laga mat för att få tillbaka liv eller ge tillfälliga förstärkningar på sina förmågor. Links utrustning slits och går sönder och han kan i stundens hetta tvingas söka på marken efter utrustning från fällda fiender. Dessutom har vi för första gången en röst som talar till oss istället för ständiga textrutor.

The Legend of Zelda Breath of the Wild verkar rikta sig inte bara till dem som redan är en följare till serien utan även till en bredare skara genom mer konventionella spelmekaniker och en enorm öppen värld. Jag har aldrig sett fram emot ett spel så här mycket och jag förväntar mig att än en gång lamslås av Nintendos hantverk.