Yta45
Innehåll60
Känsla55
Variation75
Läsarbetyg0 Betygsätt0
Det bra
Varierande uppdrag
Intensiva strider
Roliga gimmicks
Det dåliga
Utdaterad grafik
58
Arkadflygare

Air Conflicts: Secret Wars kom ut 2011 och har nu fått en nyrelease med undertiteln Ultimate Edition till PS4.
Spelserien Air Conflicts har sedan den första titeln som kom ut 2006 erbjudit ett antal titlar med fokus på främst andra världskriget men även gjort utflykter till modernare konflikter som Vietnamkriget.

deedee

Dorothy Derbec – pilot/smuglare/frihetskämpe

Secret Wars följer smugglaren Dorothy Derbec som ständigt finner sig själv i skottlinjen då andra världskriget bryter ut och vi får följa henne från Nordafrika till östfronten och vidare till Centraleuropa under krigets slutskede. Längs vägen samarbetar hon med andra smugglare, generaler, partisaner och spioner. Mellan kampanjens kapitel får vi också tillbakablickar till första världskriget där vi får veta vad som hände med Dorothys far. Storyn är inte det som bär spelet utan snarare en transportsträcka som knyter samman uppdragen.

Spelet låter dig anpassa svårighetsgraden efter din spelstil. Om du vill ha en arkadupplevelse kan du flyga planet i 3:e person med generös auto-aim, om du vill ha en mer autentisk upplevelse kan du flyga med vyn i cockpit och något mer avancerade kontroller. Simuleringen av luftströmmar, roder och lyftkraft går dock inte att ändra utan är anpassade till en bredare spelargrupp utan tidigare erfarenhet av simulatorer. Under spelets gång går det att låsa upp en handfull nya plan vilka består av välkända modeller med ett bra urval, trots att de är få.

acsw2
Grafiken gör det den ska. Flygplansmodellerna är välgjorda och tydliga, men det märks att spelet har några år på nacken. Effekter som väder och olika tider på dygnet är grundläggande och ibland så fattiga att de stör intrycket. På vissa banor, t.ex. en bana med mycket träd, händer det att bildhastigheten dyker ordentligt.

Förutom två nya plan så är den stora nyheten med Ultimate Edition att Playstation-kameran kan läsa dina huvudrörelser. I cockpit-läge behöver man alltså inte använda högerspaken för att se sig omkring för att hitta fienden, det räcker att vrida huvudet. För det mesta fungerar detta väl men det händer att vyn hoppar fram och tillbaka eller att jag helt plötsligt tittar ner på mina fötter när jag planar ut efter en top loop och hellre hade sett mitt sikte och fiedeplanet jag planerat att utmanöverera. Andra gimmicks de har lagt till är att radiokommunikationen kommer ur handkontrollen istället för genom högtalarna och att lampan på kontrollen blinkar när du avfyrar kulsprutorna.acsw3

Uppdragen är många och varierade, eller i alla fall så varierade de kan vara i ett flygspel. Något som bryter upp de ständiga eldstriderna är moment då du ska ta dig runt fiendepositioner och patrullerande stridsflyg utan att bli upptäckt. Varje uppdrag är scriptat runt checkpoints så den dynamik man väntar sig av en ren simulator saknas.

Sammanfattningsvis så kommer du bli besviken om du väntar dig en modern flygsimulator. Om du däremot nöjer dig med en arkadupplevelse med lite halvtaskig grafik så har spelet sina stunder av intensiva luftstrider som med hjälp av gimmickarna är underhållande i lagom dos.