Nyligen släpptes ARK: Aberration, den senaste expansionen till ARK: Survival Evolved. Det fick efter ett par års tid i öppen beta äntligen sin officiella premiär i höstas. Det är en andra expansion, och den introducerar en hel del nytt i den miljö som samlat en stabil och dedikerad spelarbas. Vi har testat och tyckt till.

ARK: Survival Evolved är precis som namnet antyder ett spel som bygger på att överleva. Du sätts ned på en öde plats och ska med bara händer skapa dig en möjlighet att överleva i en värld som är allt annat än gästvänlig. Värme, kyla, hunger, törst och en värld full av hungriga djur och dinosaurier gör det hela aningen klurigt. Efter hand inser du att platsen du befinner dig på inte är så primitiv som du trott och nya utmaningar uppenbarar sig.

ARK: Aberration är en naturlig fortsättning på konceptet. Den nya arken baseras på ett underjordiskt grottsystem där den vertikala resan är en väsentlig del av den nya utmaningen. I ett spel där producenterna Wildcard valt bort Masterchiefs nollgravitationshopp till förmån för hopphöjd motsvarande twisthopp är det nog så klurigt. Lägg därtill en hel hög nya djur/monster/dinosaurier och du har ett koncept som garanterar återkommande utbrott framför tvn. Detta särskilt då återupplivningsfunktionen ibland kan sätta dig i helt nya bekymmer om du inte säkerställt en bra plats för återupplivning.

Ett nytt inslag är små jordbävningar som skakar den trasiga arken. Även om det i början kan verka obehagligt så bidrar skakningarna faktiskt positivt till överlevnaden, då både den ena och den andra resursen kan ramla ner från ovan. Det leder till att jag under mina första 20 levels springer runt och samlar så fort marken börjar skaka. Jag får dock se upp, då det nu också finns hallucigena svampar som varje gång jag kommer i närheten puffar ut ett moln av dårskap. Effekten är hysteriskt kul första gången (den inbegriper stora mängder bajs och andnöd), men kan vara direkt dödande om du inte är i helt trygga miljöer.

Utöver den nya miljön och de nya monstren, där Basilisken, a.k.a Midgårdsormen (som vi snappt döpte om den till när vi spelade) är en favorit, har också nya skojiga engrams lagts till. Bland dessa finns t.ex. flyttbara repstegar, linbanor, klätteryxor (lånade av Lara Croft måhända?) och vingdräkter. Alla vackert anpassade för att göra din vertikala resa lättare och roligare. En nackdel är att du måste spela ett antal timmar innan du låser upp dem, vilket kan göra att tålamodshandikappade spelare tröttnar innan de får njuta av de nya leksakerna.

Så vad tycker vi då om spelet? Tja, vi är liksom den stora skaran spelare kluvna. För ARK: Survival evolved har sedan det släpptes varit ett spel som delat spelarna i två läger. Ena lägret tycker att det är det bästa som hänt MMORPG-genren på länge och det andra lägret tycker att det är näst intill ospelbart. Det är superkul att se ett överlevnadsspel som är så fritt. Bygg dina byggnader var du vill, näst intill hur du vill och tämj djur, döda djur och rid på djur i stort sett hur du vill. Helfestligt! Samtidigt finns den medföljande baksidan. Du kan när som helst springa på en fiende som är så där 100 nivåer hårdare än dig. Har du otur lägger den sig och tar en tupplur utanför ditt hus. Har du maximal otur så lägger den sig PÅ ditt hus. En annan aspekt är att du som ny på en officiell publik (dedikerad) server kan hamna i en rejält överutvecklad miljö där du känner dig som den nya helgsommarjobbaren på andra skiftet som ingen tycker om eller ser.

Kortfattat kan man säga att spelets balans mellan high-levels och low-levels är en fatal brist. Spelet leverar inte heller en helt bra kartvy eller möjlighet att navigera, vilket är synd när det finns så mycket vackert (neondjur i mörker!) och spännande att se och besöka.

Men, till spelets försvar - har du ett gäng vänner som liksom du älskar fria sandlådespel och har lassvis med tid över, så finns det få spel som erbjuder samma frihet och variation som det spel som Ark: Survival Evolved med ARK: Aberration och kommande expansioner ser ut att bli. Det är alltid värt att plöja ner 150 timmar i ett spel om du kan se ner på dina vänner från ryggen på en Midgårdsorm och nynna "jag har nåt som inte du har..." Midgårdsormen är nu dessutom rätt snygg då den anpassats till Xbox One X nya 4k-standard.

ARK: Aberration – en ny ark för de frälsta
Ark: Aberration breddar spelupplevelsen i Ark: Survival Evolved. Grundspelets styrkor och brister kvarstår. På gott och ont. Spelar du själv borde du välja annat. Spelar du med flera vänner kan ni ha kul med det här.
Utseende75
Personlighet85
Grind80
Smidighet50
Positivt
Fauna
Frihet
Storlek
Negativt
Grind
Randomisering
knapp-mappning
73
Mer av samma, både det bra och dåliga.