BattleBots – Var går gränsen för e-sport?

För ett antal år sedan började TV4 sända det Brittiska programmet Robot Wars. Den kortfattade versionen av vad programmet handlar om är att två radiostyrda robotar slåss mot varandra tills den ena är utslagen. Den längre versionen är; radiostyrda robotar slåss mot varandra tills den ena är utslagen, och vi får lära känna de personer som skapat roboten.

Under de senaste åren har tekniska prylar blivit kopiöst mycket billigare bland annat på grund av hur smarta telefoner har pressat marknaden vad gäller underleverantörer av billiga tekniska lösningar. Lägg till detta en utveckling av mikrokontrollkort, som Arduino, så har utvecklingen under bara ett år möjliggjort enorma framsteg beträffande radiostyrda robotars stridspotential. Sedan förra året då den amerikanska serien BattleBots återuppstod så har vi tills idag, eller igår beroende på vilken tidszon vi befinner oss i, fått se spektakulära framsteg. I ett inslag från Tested, som är ett webbmagasin där bland andra Adam Savage från MythBusters är verksam, kan vi se Zoe Stephenson berätta om den nyaste iterationen av stridsroboten Chomp. Chomp drivs till viss del av ett AI-system som kräver en enskild operatör som länk till den reguljäre föraren. Systemet ger information till operatören beträffande var målet befinner sig i förhållande till vapensystemet och ser hela tiden till att hålla sin egen bepansring i riktning mot fiendens vapen.

Från den andra säsongen av BattleBots, som just nu haft premiär på ABC kan vi förutom Chomp även vänta oss de första flygande stridsdrönarna inom sporten. Dessutom börjar formatet för programmet sudda ut linjen mellan e-sport och det breda spektrat av radiostyrd hobbyverksamhet då robotarna i vissa fall har företräde över manöverabilitet framför operatörerna.

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x