Brädspelsvärlden kokade över i helgen när det blev känt att Rob Daviau (skaparen av bland annat The Queen’s Gambit (2000), Betrayal at House on the Hill (2004) samt hela Legacy-begreppet med spel som Risk Legacy (2011), Pandemic Legacy (2015) och nu senast Seafall samt Pandemic Legacy Season 2) skulle återvända till Betrayal at House on the Hill för att ge det en Legacy-makeover.

Betrayal fick nyligen nytt blod i och med expansionen Widow’s Walk förra året samt Dungeons & Dragon’s-temat Betrayal at Baldur’s Gate i år.

Legacy-versionen är tänkt att fortsätta på Betrayals koncept av att utforska en gammal herrgård, fast med permanenta förändringar och en berättelse som sträcker sig över flera spelsessioner. Det blir en prolog och 13 kapitel som sträcker sig över flera decennier. Spelarna får gestalta familjemedlemmar där somliga åldras under kampanjens gång och andra ersätts med ättlingar.

Spelet är planerat att släppas under hösten 2018.

Vad tror ni om konceptet? Än har inget avslöjats om hur den dolda förrädar-mekaniken är tänkt att fungera över flera spelsessioner. Eller om det alls finns kvar.