Björn Eriksson lanserade det självproducerade MMO-spelet Cluster Hack i slutet av juni. Spelkult passade på att få ett par ord med den nya spelskaparen.

Självlärd spelprogrammerare

I Nyköping bor en 35 åring med speldrömmar. Spelintresset började med Texas Instruments och Amiga 500.

Tillsammans med en vän skapade de egna spelvarianter genom att modifiera färdigskriven kod från datortidningar. Programmeringen tog först fart på allvar med PC och en 486:a. Det blev ”några programmeringskurser i gymnasiet”, men det mesta var självlärt.

Man kan i princip säga att jag inte har någon utbildning i programmering, än mindre spelprogrammering. Erfarenhet finns av att ha spelat mycket, även rollspel som yngre vilket jag använder mig av i Cluster Hack i kombination med programmeringen jag lärt över tid.

Han har länge funderat på att skapa ett webbaserat spel om hacking, men tidigare avskräckts av att det skulle bli ett mastodontprojekt som han inte skulle klara av. Efter att ha lärt sig hantera databaser och PHP på senare år har färdigheterna förbättrats och möjliggjort skapande av hans första seriösa spel.

Arbetslöshet och speldrömmar

Just nu är Björn arbetslös vilket gav honom tid skapa spelet. Drivkraften kommer från att kunna tjäna pengar på spelet om han gör en app av det. Drömmen är att kunna leva på spelet i kombination med annat spelskapande eller annan verksamhet.

Björn är dock noga med att poängtera att Cluster Hack fortfarande kommer vara gratis på webben men möjligtvis kosta som app. Om det blir en sådan. Man skall inte kunna köpa sig fördelar.

En annan morot till spelskapandet var att testa sig själv. En sorts utmaning om han klarade det eller inte.

Spelskaparabstinens

Spelet är helt hemmaknåpat förutom några kodsnuttar han hittat på internet.

Han har svårt att uppskatta hur lång tid det tagit att skapa Cluster Hack, då han i bland kodat dygnet runt och nästan känt abstinens om han blev störd. Projektet påbörjades för ungefär tre månader sedan och det har sedan dess slukat allt från 0 till 100 procent av hans vakna tid.

Har aldrig spelat andra hackingspel

Björn har ingen erfarenhet från andra hackingspel och kan därför inte jämföra med dem, men menar att hans eget spel inte liknar något annat spel han spelat tidigare.

Något som enligt honom skulle kunna vara unikt med Cluster Hack är spelmekaniken med kluster, som man hackar för att få att få kontroll över. Klustren kan man sedan ladda upp och och installera script i med olika egenskaper. Scripten tillverkas av filer som spelarna får tillgång till via loot.

Spelare kan hacka andra spelare för att få tillgång till andra spelares filer och scripts. Det går även att ladda upp bakterier (istället för virus) till andra spelare.

Tärningar i spelmotorn

Beräkningarna för hackandet i spelmotorn bygger på en slumpmotor om tre sexsidiga tärningar (3T6), där slaget skall bli under spelarens färdighetsvärde för att lyckas. De virtuella tärningarna är dessutom ”open ended”, så att sexor genererar fler tärningar.

Anledningen är att även de med högt färdighetsvärde skall kunna misslyckas och att de med dålig dator (låg skada) ibland kan göra hög skada.

Cluster Hack II?

Björn vet inte alls hur framtiden blir för Cluster Hack. Så länge spelet är nytt kommer tid gå åt till att rätta till buggar som dyker upp, balansera spelet och kanske lägga till nya föremål.

Beroende på hur spelet mottas så kommer det fler uppgraderingar och han har ingenting emot att skapa Cluster Hack II i framtiden. Just nu finns inga andra spelprojekt men han tackar inte nej till fler spelidéer att jobba på.

Har ni blivit nyfikna finns spelet live på www.cluster-hack.com