Courtier – fjäska in dig hos hovet

MariannaKyleneCourtier utspelar sig i Tempest, en fiktiv stadsstat som utgör bakgrunden till hela fem andra spel från Alderac Entertainment. Något så ovanligt som en spelvärld för brädspel alltså. Inte vet jag om det tillför något att samma karaktärer dyker upp i olika spel, men lite charmigt är det väl. Courtier är en prequel till Love Letter, och spelet går ut på att få så mycket inflytande som möjligt över medlemmar i hovet innan drottningen (flämt!) arresteras för högförräderi. (Vilket alltså är ett kort som avslutar spelet.)

Det finns två olika sorters kort att spela; inflytandekort och maktkort, som är bra på lite olika sätt. I början gör man åt med flest inflytandekort, som påverkar spelet på ett mer direkt sätt, men efterhand dras man mer och mer till maktkorten.

Intill brädet ligger också uppdragskort, och uppdragen utförs genom att du får mest inflytande på rätt personer vid hovet. Spelbrädet består av alla dessa olika hovpersoner, indelade i olika grupper (militär, konst, kyrka och så vidare). Om du har majoritet över en hel grupp får du ett specialkort som ger riktigt maffiga bonusar. Men du kan bli av med kortet ganska hastigt om en medspelare bestämmer sig för att utmanövrera dig.

Det kanske inte låter så krångligt, men jag måste erkänna att i början av spelet kände jag mig helt förvirrad. Jag förstod inte vad jag skulle göra, hur jag skulle göra det, och framför allt förstod jag inte hur detta spel någonsin skulle kunna ta slut! Men, tack vare de neutrala inflytandekuberna som så småningom började fylla spelplanen tog spelet fart och när det var över tyckte jag att det hade gått lite för fort.

Vad var det jag gillade då? Courtier visade sig vara snabbt och enkelt när vi väl kom igång, med ganska hög spelarinteraktion där dina medspelares drag kan göra hela skillnaden för att hjälpa eller stjälpa din plan. Det är inte ett spel där du behöver grubbla i tjugo minuter på vad som är bäst att göra, men du måste ändå välja mellan vilka kort du ska spara och slänga, och räkna lite på hur du ska utmanövrera dina medspelare på bästa sätt. Intriger är ju alltid kul!

[bgg id=122891 ]

Intrig
70
Timing
80
Herre på täppan
90
Intiutivt
30
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
67
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x