I går presenterades ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Det nya samarbetet går under namnet Kreativ Sektor och är tänkt att säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

”Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringen. Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export.”

”Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” säger företrädarna för de fem branschorganisationerna gemensamt.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

På samarbetets sajt finns en rapport om sektorns behov att hämta hem i PDF-format.