Dead Men Tell No Tales – Plundra och härja tillsammans

Betyg
70
Läsarbetyg1 Rösta
67
Positivt
Temat är både starkt och kul att uppleva
Jämn svårighets kurva
Underbar grafisk design
Negativt
Spretiga mekaniker
Hemsk regelbok
70
Piratskatter

Pirater: check!
Spökskepp: check!
Skattkistor: check!
Samarbete: check!

Dead Men Tell No Tales är ett samarbetsspel för dig och upp till fyra piratkompisar. Ni skall tillsammans plundra det brinnande, sjunkande, spök-skelett-skeppet Skelit’s Revenge. För oss vanliga dödliga ickepirater så känns det kanske inte som världens bästa ide. Men vem kan säga nej till de sju havens mest eftertraktade skatt!

Tillsammans kommer ni under spelets gång bygga upp det brinnande skeppet genom att placera ut ett rum i början av varje spelares tur. Dessa rum kommer också få någon typ av markör som visar om det finns skatter, sprit eller svärd som vaktas av skeppets besättning. En besättning som också visar sig vara levande skelett!

Målet med spelet är att lyckas plundra ett antal skatter som är förutbestämt beroende på antalet spelare. Varje spelare kommer att ha varsin pirat med en unika förmåga och även starta med ett utrustningskort som under spelets gång kan bytas ut från en gemensam samling av utrustning. På en spelares tur kan de utföra upp till fem handlingar, som till exempel flytta sin pirat till ett närliggande rum, slå ut besättning eller väktare av olika föremål, släcka elden vid sin pirat, byta utrustningskort eller plocka upp något föremål som ligger i samma rum som dem. Skulle du då ta upp en skatt så sänks dina val av handlingar avsevärt, du måste då lämna skeppet och slänga av dig skatten innan du kan fortsätta plundra.

Dead Men Artikel Bild 1

Innan jag går vidare till mina åsikter vill jag nämna tärningarna som ni kan se på bilden. Ju fler prickar som visas på tärningen i ett visst rum desto större är lågorna i det rummet. Detta påverkar spelarna när de går mellan de olika rummen på skeppet. När en spelare förflyttar sin pirat från en lägre siffra till en högre siffra så drabbas den av utmattning, och en utmattad pirat kan till slut vägra gå in i rum där lågorna är för starka. I slutet av varje spelares runda så dras ett kort som visar vilka tärningar som kommer gå upp i värde. När en femma går upp till en sexa så exploderar rummet! Rummet vänds då upp och ner, allt i rummet tas ur spel och närliggande flammor blir värre. Om detta händer sju gånger så förlorar spelarna!

Innan jag går för djupt in vad jag tycker om Dead Men Tell No Tales som spel så måste jag först berätta om en av spelets största svagheter, regelboken. Det första du ser när du öppnar upp lådan är det otroligt mysiga innehållet, vackra punchouts, snygga illustrationer, tärningar som gör priset av spelet värt det, allting känns perfekt. Regelboken ger till och med ett ganska bra intryck medans du läser den, inga allt för avancerade förklaringar eller regler och du kan ganska snart starta spelet.

Sedan kommer den där regeln som du inte riktigt kommer ihåg och du kommer nu önska att du hade fotografiskt minne eller att du som liten spelat mer Memory. Regelboken har varken referens sidor eller bilder, inga tydliga exempel eller platser för att hitta specifika regler utan allting är inbakat i textblock som du måste läsa igenom varje gång du undrar någonting. Det finns till och med en symbol i spelet som inte förklaras någonstans! Tacka havsgudarna för Google.

Dead Men Artikel Bild 2

Men om vi ser förbi det faktum att regler är svårhittade så har vi här ett spel som innehåller väldigt mycket positivt. Samarbetet är väldigt tillfredsställande då varje spelare kommer kunna kombinera sin karaktär och utrustning för att bli bäst på sin grej. Fokuset kan då ligga i att försöka bli bäst på att släcka bränderna eller att lättare springa iväg med skattkistor. Svårighetskurvan är jämn och den ger precis det man vill ha av ett samarbetsspel. Man börjar med en känsla av att allt är under kontroll och allting känns väldigt självklart, men man inser strax hur fel man har haft.

Plötsligt börjar rum explodera till höger och vänster, det blir svårare att ta sig runt, piraterna blir utmattade och man biter i naglarna för att se om de där sista handlingarna kan ta er i hamn (höhö) innan skeppet är på havets botten. Spelet har sammanlagt sex olika sätt som ni kan förlora på, och även om ni hanterar en situation som för stunden är en prioritet så dyker snart ett annat problem upp.

Dead Men Tell No Tales har även en samarbetsmekanik som är en ny favorit, utför inte du alla dina fem handlingar på din tur så kommer spelaren efter dig få dessa som en bonus. Detta kan vara otroligt viktigt i situationer då någon måste flytta många steg, bära ut en skatt, eller ta hand om elden i ett extra utsatt område.

Dead Men Artikel Bild 3

Mycket är dock inte alltid bättre! Jag älskar pirattemat och spelets mekaniker passar in otroligt bra i det, men stundvis känns det för splittrat. Med många saker att fokusera på så förblir målet av spelet alltid det samma och i i sig självt ganska simpelt. Jag skulle nästan kunna lova att ni kommer missa en regel eller två de första gångerna ni spelar spelet, vilket inte hjälper med en dålig regelbok.

Temat och känslan av det som utspelas framför mig sätter ett leende på läpparna, dock försöker Dead Men Tell No Tales vara lite för mycket för sitt eget bästa. Men är du som jag kommer du glatt leka pirat i en timme även om det inte ger den absolut bästa spelupplevelsen av de samarbetsspel som finns på marknaden idag. I hyllan får de stanna tills något annat spel ger mig större anledning att grymta “ARGGH”, godkänt!

[bgg id=141423]

[boardgamepricebox id=14423 destination=SE currency=SEK stock=Y]

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x