Gott om potential, men platt fall i utförandet, är hur man skulle kunna beskriva det här spelet.

Dead Space är i grund och botten ett riktigt charmig zombiesplatter i rymdmiljö. Du spelar en från början rätt fredlig arbetare som svarat på ett nödrop från en rymdstation. Samma rymdstation har då givetvis blivit övertagen av ”necromorphs” (spelets zombies). Handlingen lär säkert inte vinna någon Oscar, men spelupplägget är desto mer kreativt.

För att besegra dessa ”necromorphs”, måste du med din skärpistol avlägsna lem för lem från monstren. Traditionellt pangande räcker inte och monstren kan mycket väl fortsätta attackera även om de saknar ett huvud, arm eller ben, tills du skalat ner dem riktigt rejält. Detta ger självklart spelet en hög splatterfaktor och sin åldersgräns från 18 år. Kombinera splattern med ett rätt udda gränssnitt, strider i tyngdlöshet och fritt uppgraderingsbara vapen, så har du grunden till ett annorlunda och kanske även trevligt skjutarspel.

Om det inte vore för kontrollerna. Av någon anledning har utvecklarna medvetet segat ned mus-hastigheten så att karaktären svänger runt i sirap. Något som inte helt passar ett fartfyllt splattspel, där reaktionsförmågan är viktig. Till och med muspekaren i menyerna segar och slutar röra på sig först ett par sekunder efter man flyttat musen. Man kan ju tycka att spelkontrollen tillhör det mest grundläggande. Kanske till och med så grundläggande att det helt förbisetts?

Efter ett par snabba samtal med supporten verkar jag långt ifrån ensam med problemen, fast problematiken skylls bort. För att slippa ersätta spelarna hävdas det till och med vara ett medvetet val, för att kompensera musens högre känslighet gentemot en gamepad.

Vill du skjuta zombies i rymden, måste jag därför helt avråda er från att köpa spelet till PC. Eller åtmistone skaffa en gamepad till dumburken, för mus/tangentbord-kombinationen är helt utesluten.

Läsarbetyg0 Betygsätt0
9
Trasig portning