Stil98
Innehåll95
Känsla98
Variation85
Läsarbetyg0 Betygsätt0
Bra
Vackert
Realistiskt
Nervkittlande
Dåligt
Repetitivt
Nivåbaserat
Backstab
94
KatastrofRealism

Tom Clancy’s – The Division utvecklat av Ubisoft, i vilket man allmänt springer runt i ett brinnande New York och i synnerhet tar sig fram genom ett imponerande detaljrikt Manhattan efter att katastrofen brutit ut.
Det man företar sig görs som uppdrag & i konversationer, men man upplever även en slags minnesbilder – eller ”ekon”, som sakta hjälper till att lägga det pussel där man reder ut varför världen ser ut som den gör.

Du gör detta i form av en agent som får strategiska specialuppdrag, till skillnad från polisen som mest försöker inbilla omgivningen att civilisationen fortfarande har fäste. De uppdrag du får delas främst ut av agentbasen, baserat på hur mycket av världen du nystat upp, även om ni självfallet förväntas hjälpa folk ni stöter på utmed vägen.

På olika ställen finns olika säkra zoner och mötesplatser där du hittar uppdragsgivare, andra spelare och försäljare där ni kan casha in era belöningar.Inledningsvis hamnar du vid det högkvarter vilket du får utveckla genom hela spelet. Den är förlagd i en central regeringsbyggnad i centrum och din karaktärs utveckling av kunskaper, specialförmågor och agentutrustning är nära kopplad till basens utveckling.

I upptäckarläget, vilket kan spelas ensamt eller i grupp, möts ni enbart av NPC:s. Hur man tar sig an en utmaning, ensam eller högrankad, påverkar svårigheten & omfattningen av belöningar.

Mest spännande är dock Dark Zone, där du möter tuffare NPC och mänskliga motspelare vilka du ska försöka vinna prylar av genom en ständig ”Herren på täppan”. Men det gäller att gå vinnande ur fighten så man hinner säkra utförseln av det man samlar på sig i s.k. extraction points.

Din karaktärs och utrustnings utvecklingsnivå ger dig avsevärd fördel, vilket gör att du tjänar på att teama upp med andra, för alla är potentiella vänner – eller sannolikare motståndare/konkurrenter som vill ha allt du samlat på dig och din ära.

Om man attackerar en annan spelare först blir man markerade som ”Rouge” och måste hålla sig undan ett tag för att få utdelning. Under tiden är man fritt villebråd för alla i zonen. Spelet belönar alltså indirekt folk för att ”backstabba” varandra, har man problem med det så bör man hålla sig borta! Särskilt som en stor del av spelets charm ligger just i den här kampen om resurser i Dark Zone. Men det märks ju att vissa dras till zonen enbart för att leka med oerfarna spelare likt undertecknad, men det svåraste är inte hantera själva stridsplatsen, utan att få grepp om den timing som krävs för framgång.

Samtidigt är det just ovissheten om var man har andra som gör att spelet hela tiden behåller ens intresse. Det man tjänat ihop sedan sin senaste ”död” hissar man upp på en helikopter och vakta lasten från stöld. Det är tacksamt att hålla ihop med andra varför jag på kort tid fått fler ”online-vänner” här än i andra spel. Även om både uppdrag & den här ständiga kampen kan bli repetitiv så hålls hela tiden nerverna på helspänn. Det är en intensiv process att säkra prylar i zonen. Eftersträvansvärt då dessa brukar vara kraftfullare än de man får ifrån vanliga uppdrag.

Med tanke på att spelet fallit i pris den senaste tiden så finns en ständig spelarbas, vilket gör att man kan ha roligt oavsett utveckling. Du hittar enkelt likasinnade att upptäcka denna imponerande, om än något repetitiva spegling av ett nära postapokalyptiskt New York.