Omdöme70
Läsarbetyg1 Rösta1
Positivt
Enkelheten, utseendet, lätt att sätta sig in i
Negativt
Tappat lite personlighet, ibland otydligt
70
Riotonline

Trollen hade tagit barnet och lämnat en bortbyting. Barnets mamma ville ha ihjäl trollungen och alla andra troll, medan pappan snarare ville ta hand om både troll och människobarn. Våra hjältar stod nu inför ett moraliskt dilemma men först behövde de spåra trollen. Och dess spelare behövde fundera ut hur Riotonline egentligen fungerade.

För några månader sedan provade jag och min spelgrupp ett, för oss, nytt sätt att spela rollspel. Nämligen via webbklienten Riotonline. Det spel vi spelade var Drakar och Demoner – Trudvang men det finns även möjlighet att köpa och spela Götterdämmerung. Vi har tidigare här på Spelkult tittat lite snabbt på den i en tidigare artikel. Jag ska nu mer gå in på min och min grupps känsla för hur det fungerade i praktiken.

Vi spelade vid två tillfällen, en gång hemma hos mig och en gång via Skype. Båda fungerade bra.

Tjänsten finns uppdelad i två alternativ. Det första är att köpa hela rollspelet. Då ingår de fyra böckerna Hjältarnas handbok, kampanjguide, Vitnervävarna, Dimtydarna samt äventyret Galtevår. Förutom det ingår verktyg för att skapa egna äventyr, spelledarpersoner och rollpersoner. Det finns chatt, händelsekort och tärningssimulator och verktyg för att räkna ut jakt och restid.
Spelaren kan i sin tur för en betydligt mindre summa köpa det andra alternativet,  en inlogg där spelaren endast kan skapa och hantera sin rollperson och då koppla upp sig på samma session som resten av gruppen. Mer om det kan ni läsa på hemsidan.
Testäventyr_–_Riotonline_-_2015-05-15_20.01.51

Jag upplevde att en del av det personliga mötet försvinner vid det här sättet att spela. Kanske är det en vanesak men jag föredrar papper framför surfplatta. Som spelledare är jag dock van att använda en dator för att hålla ordning så där kände jag inte samma olust.
Eftersom jag är en person som ogillar att leta i böcker och räkna på tabeller så underlättar det här systemet enormt. Jag saknar dock att använda en fysisk tärning. Kanske är jag något skrockfull som hellre slår tärningar bara jag får röra vid än att jag litar på en dators slumpgenerator.
Men jag kan se förbi det när strider sköts väldigt mycket lättare med hjälp av händelsekorten. För mig som tycker mer om att fokusera på att berätta en historia än att rulla tärningar och lusläsa regler är det skönt att strider sköts smidigt.

Även om Riotminds säger att syftet är att använda deras system vid rollspelsbordet i stället för fysiska böcker, tärningar och papper så upplever jag att det ger mycket mer när rollspelandet sker på distans.
Vi spelade som sagt en andra omgång via Skype och här var gruppen och jag överens om att Riotonline i mycket större grad fyllde sin funktion. Nu vinner vi så mycket mer på att kunna ha gemensam chatt med allt som händer. Att jag som spelledare smidigt kan skicka hemliga lappar med mera.

När jag och min grupp provade Riotonline var det fortfarande i en utvecklingsfas vilket gjorde att allt inte ännu fanns som jag kanske önskat. Det gör det lite svårt att ge en helt rättvis bild över den färdiga produkten.
Överlag tycker jag det är ganska lätt att hitta rätt funktioner och sätta sig in i det. Som med allt behövs det såklart en viss inlärningstid och jag vet inte om jag förstod allt men det gick relativt smidigt att sätta sig in i.

Ett problem vi stötte på var en oklarhet gällande färdighetsvärden i strid. Spelarpersonen Gösta hade som exempel 17 i färdighetsvärde Slungor och Båge, men när han sköt mot ett stort troll stod det plötsligt att färdighetsvärde var 13. Det hade sin förklaring i att trollet var just stort och att det modifierade Göstas värde. Det stod säkert någonstans i boken men vi hade önskat att det även kom upp i händelserutan att och varför värdet modifierats.

Jag hade även önskat att kunna ha flera fönster uppe samtidigt. Det går såklart att ha flera fönster i webbläsaren som en lösning på det problemet, men jag hade föredragit att ha det inbyggt för bättre överblick.

Jag har inte läst de gamla Trudvangböckerna från pärm till pärm men jag upplever att den nya utgåvan är förenklad och mer kompakt och lätt att hitta i.
Det är även ett stort plus att när det pratas om spelarpersoner så har pronomen bytts från han till hen. Jag är helt för den typen av inkludering som gör att jag som kvinna inte känner att jag är ett undantag. Det inkluderar även ickebinära vilket till exempel Mutant år nolls indelning med ett spelledarpronomen hon och spelarpronomen han inte gör.Testäventyr_–_Riotonline_-_2015-05-15_20.04.56

Tyvärr anar jag att denna bra uppdatering för jämställdhet inom spelvärlden inte kommit till alla äventyr som finns tillgängliga.
Jag hade först tänkt spelleda det färdiga äventyret Galtevår men efter att ha läst beskrivningen av spelledarpersonerna hittade jag på ett eget.
De kvinnliga karaktärerna känns ganska tråkiga och stereotypa. Men mitt största problem är att de alla först och främst beskrivs hur vackra de är. Att en kvinna hade kunnat vara vacker om det inte varit för all smuts och hårt liv är inte relevant för om hon är en intressant karaktär. Problemet blir extra tydligt då männens yttre såklart inte är relevant.
Jag vet att äventyret har ett antal år på nacken och att det inte pratades lika mycket om representation då som nu. Att utvecklingen gått snabbt till större inkludering. Men att göra lite småändringar och kanske till och med byta kön på några av spelledarpersonerna hade varit att önska.

Lika så stöter jag på ett litet förslag på ett prova-på-äventyr , tänkt för nybörjare. Historien är klassisk och tråkig. Flicka kidnappas av troll och blir bergtagen. Flicka måste räddas utan minsta initiativförmåga att göra något åt sin egen situation. En arketypisk dam i nöd och inget jag vill se i mitt rollspelande. Jag har nog av det i andra former av underhållning som dataspel och film.
Även enkla äventyr tänkta att lätt känna igen sig i kan med fördel vrida lite på normerna.

De här två är det enda jag tittat på, jag vill tro att de andra äventyrsförslag som finns är bättre. Jag hoppas det.

Sammanfattningsvis

Tjänsten är bra och förenklar spelandet. Det är relativt lätt att sätta sig in i även om det kan finnas lite mer att önska. Min uppfattning är att det fyller en större funktion vid distansmöten än fysiska träffar.
Kommer jag använda det igen? Troligen inte, men det har mer att göra med att det finns andra rollspel jag hellre spelar än att tjänsten är dålig.