Dungeon Siege II är ett tragiskt spel utan egen identitet. Det känns som om spelskaparna försökt sig på World of Warcraft-receptet utan framgång. Det vill säga att låna sig till ett lapptäcke av gamla avlagda spelidéer.

Man kan närmast beskriva resultatet som ett klassiskt hack’n’slash-försök till rollspel, i samma fotspår som Diablo. Du har dina hjältar och monster, allt förlagt i en fantasymiljö. Som vanligt formligen kryllar det av ohyra, som ska bankas ned i utbyte mot utspottade skatter av olika slag. Spelet är förvisso välproducerat, med en strålande grafikmotor, snygga miljöer och tonvis av olika besvärjelser, vapen, skatter och monster att banka ner. Det är bara det att man aldrig riktigt kan skaka av sig den ringande känslan av att man redan gjort allt det här förr. Flera gånger om.

För de som aldrig spelat ett hack’n’slash av den gamla skolan, så kan däremot Dungeon Siege II troligtvis erbjuda åtminstone ett par timmar av förnöjsamt monsterhackande innan man storknar totalt.

Fakta

Från 12 år, 1-4 spelare (Microsoft)

Systemkrav: Windows XP SP1, 1.0 GHz processor, 256 MB minne, 4 GB hårddisk.

Läsarbetyg0 Betygsätt0
1.6