Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Tokigt stora flerspelarrollspel, eller Massive Multiplayer Online Roleplaying Game (MMORPG) har blivit värsta flugan sedan Blizzard putsade upp konceptet och gjorde det tillgängligt för den stora massan spelare som aldrig tidigare rört MMORPG:s ens med tång. Vad kan då passa bättre än att sluta cirkeln och göra ett MMORPG baserat på ett av världens första bordsrollspel, nämligen Dungeons & Dragons? Fantasyvärlden i Dungeons & Dragons är så klassisk som den bara kan bli, och flera spelare kommer säkert känna igen sig från det otal datorspel som varit baserade på D&D:s olika spelvärldar.

Som van MMORPG-spelare känner man snabbt igen sig i Stormreach. Tangenter och kommandon är till stor del förlagda enligt den fabriksstandard som nått genren, men redan under karaktärsskapandet sticker spelet ut som ett D&D-spel. Här erbjuds ett myller av valmöjligheter i form av besvärjelser, färdigheter, grundegenskaper och specialgåvor redan innan spelet börjat. Många nybörjare hade säkert storknat om det inte funnits en hjälpguide till höger som hela tiden tipsade om de mest populära och logiska valen för just din typ av karaktär.

Väl ute i smeten, så möts man av ett fruktansvärt snyggt och visuellt tilltalande spel. Här har tiden verkligen inte sprungit förbi klassikern. Man blir också lite smått förvånad när man möts av den första berättarrösten under sina uppdrag. Muntliga berättare hör verkligen inte till vardagen i andra MMORPG, och det är väl tänkt att anspela lite på spelledarberättandet från riktiga bordsrollspel. En lösning som kunde ha fungerat riktigt bra om det bara inte vore en så fatalt oengagerad och livlös berättare som talar till spelaren. Fokus har istället för sagoberättandet lagts på ett lättsmält och snabbspelat D&D. Borta är magin när man smyger fram genom katakomberna och får varje småljud eller miljöbeskrivning att ge kalla kårar nerför ryggraden. Istället blir det pang på rödbetan splatter-fantasy a’la Diablo och liknande. Man har till och med skurit bort de fåtal konversationsmoment i övriga MMORPG, som krävs för att skapa nya äventyrsgrupper. Istället sköts detta skadligt snabbt och effektivt, genom spelets automatiserade gruppgenerator. Du tillåts inte ens rollspela om vem som tar vad ur skattkistorna, eftersom alla skatter redan är prydligt utmärkta med vem som tar vem. Vart försvann rollspelandet i datorrollspelen?

[divider ]Fakta[/divider]

[Äventyr] Från 18 år, mååånga spelare (Electronic Arts)

Systemkrav: Windows XP, 1.6 Ghz processor, 512MB minne, 3 GB hårddisk.

Läsarbetyg0 Betygsätt
3
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x