Trots ett tumult i världspolitiken så har spelvärlden haft ännu ett rekordår.

Dataspelsindustrin växte globalt under året med 10% till 954 miljarder kronor. Tillväxten kom primärt från mobilspel (412 miljarder, en ökning med 23% från förra året). Resten var väldigt jämnt fördelat på 272 miljarder från konsoler och 264 miljarder från datorspelsförsäljningen.

Vi fick se nya spelkonsoler som Nintendo Switch, Nintendo 2DS XL, Super NES Classic Edition, Xbox One X och diverse Android- och iOS-baserade plattformar.

Brädspelsvärlden blev hela 5.000 spel rikare under året, så brädspelsrenässansen har ännu inte planat av. Av alla årets spel har ett, Gloomhaven, redan slagit sig upp till förstaplatsen av Boardgamegeek:s eftertraktade lista över världens bästa brädspel någonsin.

Vi på Spelkult vill tacka för året som gått och förmedla våra egna personliga favoriter och nitlotter från 2017.

Maria Markenroth Nordström

Bäst: På en brädspelshelg i höstas spelade jag Exit: The game - the abandoned cabin med två kompisar. Det är ett ”escape the room”, ett samarbetsspel där man ska hitta ledtrådar och koder. Det var så intensivt och roligt, och vi matchade varandra och samarbetade så bra. Ren spelglädje.

Sämst: Att femåringen önskade sig ett Monopol i julklapp, och tioåringen tycker att Uno är jättekul. Vi har misslyckats med vår uppfostran.

Björn Florén

Bäst: PS VR AIM controllen, erbjuder en naturlig VR-upplevelse.

Sämst: Alla Loot boxes i spel vi redan betalat fullpris för.

Frank Isaksson

Bäst: Trots att jag precis borstat krigsdammet från en överväldigande upplevelse i form av det toppnoterade Wolfenstein II: The New Colossus, var nog den bästa upplevelsen i år The Pillars of the Earth!
Främst för att det trots sitt ålderdomliga peka-klicka-upplägg lyckades bibehålla min uppmärksamhet och ge mig samma immersion som The Banner Saga gjorde några år tidigare. Ser mycket fram emot uppföljarna!

Sämst: Sämsta upplevelsen var nog att producenterna till Of Kings and Men beslutade att först kicka halva utvecklarteamet och banta konceptet. Sedan när man väl börjat få fart på både utveckling och spelarbas (med ett underbart vänligt community, var hittar man dem nuförtiden?) så lade man hela projektet på halt. Dock litet plus i kanten för att man släpper koden till community:t så att de kan fortsätta modda och utveckla på egen hand.

Johanna Embla Taller

Bäst: Digitala spel: Dream Daddy - A dad dating simulator, otroligt charmigt och humoristisk interaktiv roman med en historia som drar in mig och gör mig involverad. Välskrivet med karaktärer som jag vill veta mer om och en fin pappa dotter relation. Dessutom full med pappahumor.

Lajv: Min kompis födelsedagslajv som saknar namn. Ett enkvällslajv med få spelare, hemma i hennes lägenhet. Trotts liten skala och spartansk uppsättning min starkaste och bästa lajvupplevelser det här året. Lajvet kretsade kring en gammal filmfestivalsförenings styrelse där åren gått och relationerna och maktbalanserna förändrats. Stora och små hemligheter kommer fram och fokuset fanns på, relationer, drama och känslor. Man ska inte underskatta det lilla.

Sämst: Storföretagens snikenhet när spelarnas sista pengar ska mjölkas ut. Loot boxes, microtransaktioner och skenet av att de som bestämmer inte har en aning om vad spelare faktiskt vill ha.

Johan Röklander

Bäst: Hittade spelet min far förstod, När dådå. Och att jag skrivit klart ett lajv som sätts upp nästa år.

Sämst: Att jag inte gjort några lajvrapporter, detta för att jag varit på för få lajv. Men bäst är att ändring kommer redan i Januari

Daniel Roos

Bäst: Warhammer 40k slog sig tillbaks med rejäl kraft med åttonde utgåvan och framgången slog även Games Workshop med häpnad. Läxan är att det lönar sig att lyssna på sina spelare.

Sämst: Med tre små barn blir det skrämmande svårt att få speltid. Längtar efter att de blir stora nog att invigas i spelkulturen.

....Detta var våra höjd- och lågpunkter under året. Vilka spel skulle ni själva vilja tipsa eller varna om?