The Cardboard Republic har gjort en studie av de 100 mest populära brädspelen under åren 2009-2016 genom att använda The Wayback Machine.

Erin Ryan studerade sedan omslagen och kategoriserade dem efter uteslutande män, kvinnor, både ock eller djur.

Resultatet visade på 50% fler spelomslag med får än kvinnor. 20% av omslagen innehöll både män och kvinnor, just får utgav hela 7,5%, medan endast kvinnor (även inkluderat omslag med både kvinnor och får) endast utgav 5% av spelen.

The_Cardboard_Republic_»_Gender_Representation_in_Board_Game_Cover_Art‏_-_2016-07-28_10.00.43

Ett par av dessa mer sällsynta omslag, Agricola och Caverna, skall ha inspirerats av illustratören, Klemens Franzs, fyra döttrar och deras syn på världen.

Enligt skribenten handlar det dock inte bara om illustratörernas egna val, utan omslagens design är resultaten av en dialog med förläggaren. Colby Dauch från Plaid Hat Games har till exempel medvetet arbetat för en mer jämlik och jämställd representation.

“… with Dead of Winter: The Long Night, we ramped up the number of non-white people being represented and included a number of under-represented peoples in that set, not just under-represented races. This was in direct response to the fact that Dead of Winter was receiving praise for its diversity. A feedback loop has always existed between Plaid Hat and its fans and we hope that together we can continue to push one another towards inclusivity in our hobby and industry.”

Trenden går dock mot att fler kvinnor får utrymme på omslagen, men förändringarna kryper fram sakta. Läs mer i The Cardboard Republics artikel.

Om kvinnor någonsin skall känna sig lika välkomna som män in i spelhobbyn, så måste självklart en så enkel förändring som representationen av kvinnor på spelens omslag ske fortare. Vad tror ni håller tillbaks detta?