For Honor är det senaste spelet från franska utvecklaren och utgivaren Ubisoft och likt många andra spel från företaget på senare tid så har det en stark multiplayerprofil. Spelet kommer att släppas den 14 februari i vad som kan endast beskrivas som ett underligt försök att stå ut. Spelet kommer att ha en öppen beta som startar den 9 februari för att stress testa servrarna och hitta de sista stora buggarna innan spelet släpps.

Själva spelet utspelar sig i en värld där allt gick åt skogen för mer än tusen år sedan och nu är du en ansiktslös krigare blad många andra som filear dig mot rykte och.. tja.. ära… antar jag.
Det har tre fraktioner som representerar tre olika kulturer. Riddare, samurajer och vikingar. Du väljer en när du börjar spelet men ditt val verkar inte ha någon riktig effekt på spelet då du kan välja att spela vilken kultur som du vill i multiplayer utan att byta din fraktion. Själva spelandet består av arena matcher mellan 2-8 spelare eller dator styrda karaktärer. 1v1 och 2v2 är relativt enkla matcher där det helt enkelt handlar om att slå ihjäl motståndarna. 4v4 är ett kombinerat capture och hoard mode där det gäller att hålla tre kontrollpunkter och vara första laget att ha 1000 poäng, till sin hjälp har man datorstyrda soldater som i praktiken är till för att vara irriterande och ge XP. Det ska också komma ett spelläge för single player med en tillhörande berättelse. Exakt vad den kommer att bestå av är inte helt känt i nuläget. Personligen hoppas jag på något liknande Dynasty Warriors. En berättelsedriven version av spelets 4v4 läge där man går likt en gräsklippare genom horder av soldater och utför olika uppdrag, kryddat med lite bossar och monster.

Striderna i spelet är förvånansvärt taktiska, även om det mest ser ut som en massa vilt viftande, något som absolut är sant i början. Men desto mer man lär sig desto mer handlar striderna om att välja sina ögonblick att attackera och att inte vara den som blinkar först. Det finns dock en fara i det, till och med AI karaktärerna är skickliga och det är lätt att tappa modet

Spelet har lite olika alternativ när det kommer till att göra sin krigare unik utseendemässigt men det är inte så att du kommer att känna dig unik. Men detta är inte direkt djupgående utan är begränsat till lite olika utsmyckningar och färgval. Det är möjligt att vi kommer att se mer när spelets släpps.

Spelets största styrka för mig är dess animationer, allting har en bra vikt och det känns verkligen när man drämmer en yxa i huvudet på sin motståndare. Det är också våldsamt utan att överdrivet gotta sig i det. Största problemet som jag ser, är om singleplayerläget inte är intressant nog och om det blir för få spelare online. Tack vare datorstyrda karaktärer så kommer det att fortsätta gå att spela om antalet spelare sjunker för lågt. Men frågan är hur kul det kommer att bli. Sedan är det också värt att nämna att spelet för tillfället helt klart bör spelas med en handkontroll då mus och tangentbord är en dålig kombination.