Cthulhu Wars
Stil99
Innehåll85
Känsla95
Variation95
Läsarbetyg4 Betygsätt77
Bäst
De assymetriska fraktionerna
Miniatyrerna
Balansen
Enkelheten i reglerna
Återspelbarheten
Inte bäst
Blandad produktionskvalitet
Skrämmande hög prislapp
94

Sandy Petersen vägrade kompromissa när han designade Cthulhu Wars. Resultatet blev ett kompromisslöst gigantiskt och svindyrt konfliktspel med underbara miniatyrer.

Det är därför lätt att tro att det inte blev mycket mer än yta, men under denna, ack så välpolerade, yta döljer sig ett förvånandsvärt väloptimerat och fantasirikt spel med djupa strategier trots en förhållandevis kort speltid.

Ni behöver inga högskolepoäng i skräcklitteratur för att redan ha bekantat er med H.P. Lovecrafts Mythosuniversa och spelets fraktioner borde sålunda inte vara främmande. Marknaden för Lovecraftspel kan kännas mättad, men det är ändå värt att slänga ett öga på detta konfliktspel oavsett hur ni ställer er till temat.

Målet är att förgöra världen. Förgöra världen först och förgöra världen bättre än de andra kultistfraktionerna. Men det gäller att hålla koll så att du hunnit klamra åt dina sex magiböcker innan spelet slutar, för annars slukas ni tillbaks från verkligheten och spelet, eller egentligen mänskligheten, vinner när monstren och spelarna besegras.

cw-lagom

Jag gör en kort genomkörning av reglerna i videon och även om det inte är alla regler, så är det inte mycket mer man behöver ta till sig som ny spelare innan man är spelklar. En regelgenomgång går med lätthet på tio minuter och sedan är nybörjare redo att ta itu med spelet och studera sina unika förmågor på egen hand. Det är en stor styrka för ett så här strategiskt konfliktspel som få andra moderna spel kommer i närheten av.

Varje spelrunda indelas i fyra faser. Gather Power, Determine First Player, Doom och Action.

Ett viktigt moment som jag inte tog upp i videon är just Doom Phase eftersom den fasen ändå hoppas över första rundan. Varje spelare tilldelas där Doom Points för varje kontrollerad Gate och det är med Doom Points man vinner spelet. I Doom Phase:n tillåts varje spelare i tur och ordning från förstaspelaren även genomföra varsin Ritual of Annihilation genom att betala det nuvarande värdet på Ritual Track:en. Effekten av en ritual är att spelaren tilldelas Doom Points återigen för sina gates, men också en Elder Sign för varje kontrollerad Great Old One. Elder Signs dras dolt från en påse och har värden mellan 1-3, som spelaren inte behöver avslöja förrän hen planerar vinna spelet. Priset för att genomföra en ritual går också upp för varje genomförd ritual och det är därför billigast i början av spelet men vinsten är också lägre eftersom spelarna kontrollerar få Gates och inga Great Old Ones.

Handlingsfasen är ett kontrollerat kaos av alla unika förmågor som böjer verkligheten och reglerna under spelets gång. Till exempel flyger Crawling Chaos samtliga enheter över territorium och rör sig dubbelt så fort som övriga spelares, Black Goat har en veritabel arméfabrik och kan sända monster till att agera kultister, kontrollera gates och generar även kraft, The Great Cthulhu har förstatjing på att bli förstaspelaren och är också oftast den spelaren som först initierar strider eftersom flera av hans spellbooks kräver strid. Han käkar upp motståndare gratis innan striderna börjar, blir själv billigare att summonera när han dött och degenererar sina kultister till Deep Ones. Yellow Sign är den enda fraktionen med två Great Old Ones i grund, är svag i början och tvingas ut på en turné genom världen för att bygga upp en kraftfabrik på utvalda platser med Desecration tokens.

Det finns Spellbooks som tvingar sina motståndare att komma överens på tid om att förlora kraft eller ge dig, ett nöje att lyssna på, förvandla fiendens enheter, teleportera runt, bli osynliga eller skumma regelbrytande effekter överlag. Spelare hittar oftast ett par fraktioner som bäst matchar deras spelstil.

cw-artikel

Spelet är ett strategiskt fyrverkeri och Sandy Petersens designteorier om att alla unika förmågor skall vara användbara och betydelsefulla skiner verkligen igenom. Till skillnad från minimal inkrementella förmågor på gränsen till meningslösa har han satsat stort. Om en förmåga sedan visat sig vara för kraftig har han ökat alla andras förmågor istället för att hämma de kraftfullaste. Det har skapat betydligt mer unika och roligare fraktioner än vi vant oss vid av andra konfliktspel.

Cthulhu Wars är en fullpoängare och hålls egentligen enbart ned av sin prislapp.

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

[bgg id=139976]