Förhandstitt på Rise of Legends (Big Huge Games)

(Inga tekniska detaljer eller åldersgräns är ännu satta för spelet)

Rise of Legends är ytterligare ett i raden av försök att mjölka ut det sista ur ett 14 år gammalt spelkoncept. Ett försök som i bästa fall kan passera som urvattnat.

Spelet har alla de kännetecknande dragen av ett RTS (Realtidsstrategispel) av den gamla skolan, med resurssamlande, husbyggande, forskande och soldattränande. Allt under brinnande krig. Spelidén som från början ansågs charmig, har nu helt förlorat sin livsglädje i och med Rise of Legends.

När är det dags att permanent pensionera Dune 2-klonerna? Det känns knappast längre motiverat att husbyggen tar samma fåtal sekunder som striderna utanför husknuten i realtid, eller att 2 mineraler och 5 guld pressas samman till en ny soldat som poppar fram från tomma luften. I alla fall inte lika spännande som det var 1992.

Big Huge Games är nog mest kända för sitt tidigare försök Rise of Nations, som även det till större delen var en klon av andras strategispel. Denna gång känns det inte ens som att de försökt skapa något eget eller nytt. Spelet är förlagt till någon blandning mellan mytologisk och vetenskaplig era, där Da Vincis maskiner möter Tusen och en natt, men det blir ändå snabbt trist och grått. Faktum är att tillverkarna själva använder ”mer strömlinjeformat”, som säljargument i hopp om att enklare komma åt svenssonspelaren, som inte uppskattar valalternativ. Spelet saknar till och med den traditionella ”vi har åtminstone bättre grafik”-nödlösningen.

Detta må bara vara en förhandstitt, men Rise of Legends borde slutat redan på designbordet.