Jag har i dag, eller i går för att vara specifik, spelat två omgångar av Star Wars: Rebellion från Fantasy Flight Games, deras nya episka strategispel i en galax, långt, långt borta…

Första rundan, jag spelade som Rebell, såg lovande ut tills Imperiet landsatte en fotsoldat på ett avlägset system som råkade vara min  hemliga bas, en bas som jag just tömt på trupper för ett uppdrag på en annan plats i galaxen. Och med marktrupper i min hemliga bas så var den omgången snöpligt över.

Andra rundan, fortfarande som Rebell, var stressig. Jag fick flytta min hemliga bas två gånger och när Imperiet hittade mig igen, så var jag så pass inlåst att jag inte kunde fly längre. Utan jag fick hjälplöst se på när en armada med skepp, komplett med en dödsstjärna, närmade sig basen. Men med minsta möjliga marginal, lyckades jag ta en vital seger och kunde vända galaxen mot Imperiets tyranni. 1–1 i matcher.

Efter denna korta bekantskap med spelet kan jag snabbt konstatera två saker: Temat sitter som en smäck, spelet bara osar Star Wars. Dessutom var reglerna förvånansvärt lätta, mer tid gick till att fundera ut vad man ville göra, istället för hur man skulle göra det.

En riktig recension kommer upp snart, jag ska bara läxa upp Rebellerna som Imperiespelare också.