Good Cop Bad Cop – Dålig stämning i polishuset

Betyg
65
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
Positivt
Snabbspelat, roliga slutledningsmoment
Negativt
Kan bli lite repetitivt, begränsad spelupplevelse
65
Good Cop Bad Cop

Stora delar av poliskåren är korrupt och en av poliserna är till och med i hemlighet maffiaboss. De laglydiga har fått hjälp av en agent, men vem är egentligen vem? Och det hörs ljud av pistoler som osäkras, hur ska det sluta?

Good Cop Bad Cop av Brian Henk och Clayton Skancke är ännu ett spel med hemliga spelarroller och är lite som en mix av spelen Bang! och Werewolf. Alla spelare får tre hemliga integritetskort som de tittar på. Spelarens lojalitet blir som majoriteten av korten visar; har man ett kort som visar CROOKED och två som visar HONEST så är man med i det goda laget. Undantaget är om man har agentkortet eller maffiabosskortet (Kingpin), de är alltid dominanta. För att inte riskera att båda dessa hamnar hos samma spelare så slumpas de in så att de båda två delas ut på första varvet. När spelarna tittat på sina integritetskort lägger de ner dem framför sig på bordet med baksidan uppåt, och sedan får de inte röra korten mer.

Spelets mål är mycket enkelt: De korrupta spelarna vinner om agenten dör och de laglydiga vinner om maffiabossen dör. När det är en spelares tur kan man välja mellan ett par olika handlingar:

  • I hemlighet titta på ett integritetskort för en annan spelare
  • Dra ett utrustningskort (alla börjar med ett, och man får aldrig ha mer än ett på handen), men då måste man samtidigt vända upp ett av sina integritetskort
  • Ta en av pistolerna som finns i mitten (även här måste man vända upp ett av sina egna kort)
  • Skjuta den spelare man råkar sikta på för närvarande (går givetvis bara om man faktiskt har en pistol framför sig), därefter lämna tillbaka pistolen till mitten

Avslutningsvis får man, om man har en pistol som inte är avfyrad, rikta om den mot valfri spelare.

Utrustningskorten kan tvinga folk att visa upp kort, några byter integritetskort mellan spelare (och kan alltså på så vis få folk att byta sida under spelets gång) och ett kan till och med få tillbaka en dödad spelare.

Om man väljer att skjuta någon så vänder man upp alla integritetskorten för denne, om det inte var agenten eller maffiabossen så dör personen (men en spelrunda går fort, ungefär fem minuter totalt), annars får den spelaren en skademarkör och ett gratis utrustningskort. En skadad agent eller maffiaboss som blir skjuten på nytt kommer däremot att dö och på så vis avsluta spelet.

Det hela brukar snabbt urarta till eldstrid, hellre skjuta än skjutas liksom. Det är kaos, ofta är man inte helt säker på om man dödar en vän eller fiende. Utrustningskort kan ändra oddsen under spelets gång. Det här är ett spel för folk som skjuter från höften snarare än de som vill knäcka mordgåtor i lugn och ro. Tempot är högt, turen kommer tillbaka på bara några sekunder och sen får man chansa lite på vad som är bäst. Det sociala spelet när folk sitter runt bordet och misstänker varandra och ifrågasätter varför pistoler är riktade som de är utgör minst halva spelupplevelsen. Själv tycker jag att det här spelet är underhållande, men det finns ett par andra spel som jag tycker är roligare i genren dolda roller/ledtråds-/slutledningsspel. Prova det om ni får chansen. Spelkomponenterna är fina med tecknade motiv i lite klichéartad stil som passar väldigt bra med spelets tema.

[bgg id=153064]

[boardgamepricebox id=12268 destination=SE currency=SEK stock=Y]

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x