Hasbro är inte främmande för att använda tävlingar som PR-kupper för att vaska fram förslag till kommande Alfapet och Monopol-versioner. I sin senaste kampanj, Hasbro Gaming Lab, efterfrågar de koncept på nya partyspel. De fem bästa förslagen får starta egna IndieGoGo-kampanjer för att gräsrotsfinansiera sina projekt, med marknadsföringshjälp från Hasbro. Därefter vinner den mest lyckade IndieGoGo-kampanjen $10.000 och en resa till Hasbros huvudkontor där spelutvecklaren får hjälp av deras team för att förverkliga sitt spel.

Hasbro Gaming Lab startar upp i dag (28 augusti) och 30 september är sista dagen för att skicka in bidrag. Den 30 oktober publicerar de fem finalisterna sina IndieGoGo-kampanjer, som varar till den 1 december och två dagar senare väljer Hasbro en vinnare.

Två frågor lämnar en smått fadd eftersmak. För det första rimmar det illa att Hasbro utnyttjar gräsrotsfinansiering för sina nya spel. För det andra verkar det illa planerat att spelutvecklarna får hjälp med sina spel först efter IndieGoGo-kampanjen, där utvecklarna redan spikat spelens budget och pris för deltagarna i kampanjen.

Hasbro verkar hur som helst tydliga med att spelskaparna behåller rättigheterna till sina spelidéer och pengarna de samlar in i kampanjerna, men frågan kvarstår om detta verkligen är rätt väg att gå?