Stil75
Innehåll70
Känsla65
Variation65
Läsarbetyg0 Betygsätt0
Positivt
Passar många
Allt-i-ett
Negativt
Bara två lag
Inget tuggmotstånd
69
Gissa

Har du någon gång befunnit dig på en fest där ni inte kan bestämma er för om ni ska leka charader, spela Pictionary, köra en omgång Alias eller Tabu eller kanske bara sjunga en stump? … kanske inte. Men i Hint får du i alla fall alla spelen i ett. Och det funkar förvånansvärt bra.

Spelidén bakom Hint är inte precis unik. Två lag spelar mot varandra, och en i laget ska på 90 sekunder försöka få sina lagkamrater att gissa rätt på fem stycken ord, men de får inte säga ett sjätte, förbjudet ord, som också står med på kortet. Korten finns i kategorierna Rita, Tala, Charader och Nynna. Det finns alltid tre kort på spelplanen, så laget kan till viss del välja vilket kort de vill ha, och också vem i laget som ska utföra uppgiften. Men kort som legat kvar på spelplanen i tre rundor ger ett extra poäng om man väljer dem, och efter fyra rundor blir kortet obligatoriskt.

En mängd klassiska ”gissaspel” har alltså bakats ihop till ett. Ett kryddmått strategi har lagts till genom att det finns tre kort att välja mellan, och att de mindre populära korten görs mer populära (eller tvingande) ju längre de ligger kvar på spelbrädet. I slutet av spelet får lagen välja vilket kort motståndarlaget måste ta.

Fördelen med de olika kategorierna – och att det alltid finns några olika att välja mellan – är förstås dels att spelet blir mer omväxlande, men också att den som hatar charader kan få göra ett ”rita”-kort istället, eller att den som hatar att nynna kan ta ett ”prata”-kort.

Invändningar

Som alla spel av den här typen har Hint begränsad livslängd – har man väl sett ett kort är det ju förbrukat. Men det följer med en stor mängd kort i lådan, och man gör inte åt med särskilt många på en spelomgång.

En sak som jag inte riktigt förstår är varför det bara finns två spelpjäser – det är alltså meningen att man ska spela i två lag, inte fler. Det verkar inte riktigt finnas någon anledning. Flera mindre lag eller färre stora lag har ju båda sin charm. Men det är förstås inget som hindrar att man själv lägger till fler spelpjäser. Det finns en regel om att motståndarlaget får en chans att gissa på missade ord, men även det går ju att lösa om man är flera lag.

Det ”förbjudna ordet” som finns på varje kort tillför inte så mycket. Det är inte särskilt svårt att undvika, men nästan omöjligt att gissa för motståndarlaget (som får två bonuspoäng om de listar ut det).

En annan sak måste jag nämna: Det finns en pil på spelplanen som ska peka mot den svarta start/målrutan. Men åtminstone på vårt exemplar av spelet är pilen felmonterad och pekar istället snett till höger om start/mål. En petitess, men irriterande för vän av ordning…

Sammanfattning

Hint är ett bra spel inom sin genre; det är lättsamt, roligt och passar för de flesta. Det är harmlöst och kräver inte särskilt mycket. Svårighetsgraden på korten varierar en hel del, men drar snarare åt det enkla hållet. När vi provspelade var det sällan vi tog färre än fyra av de fem orden. Det här är absolut ett spel som kan passa bra att på en släktträff eller på fest där alla inte är inbitna gamers.