Publikintresset för e-sporten har ökat lavinartat de senaste åren, men reklamintäkterna har inte riktigt hunnit i kapp än.

Enligt siffror från SuperData Research ligger nuvarande intäkter för eSporten på 612 miljoner dollar med 134 miljoner tittare internationellt. Detta trots att bara League of Legends drar in 1 miljard(!) dollar i år på enbart ingame-transaktionerna.

Räknat på timmar blir det ännu tydligare. Enligt undersökningsföretaget NewZoo har intresset ökat med över 60% och det verkar inte avta.

tittartimmar

Ser man på Youtube så slår bara musik intresset för spel. Spelkategorin har fler prenumeranter än alla nyheter, filmer och TV-program tillsammans.

prenumeranter

Tittandet på traditionell TV har ännu inte hunnit i kapp även om enstaka eSport-event redan i dag drar fler tittare än de gamla sporterna.

tittare

Även vinstsummorna närmar sig de största sporterna. Förra årets The International delade ut ofattbara 5,03 miljoner dollar till vinnande laget. Vinstsumman har ökat med 580% sedan 2012.

vinstsumma

Sett till dessa siffror är det då inte så konstigt att mediabolagen nu ger sin in i e-sporten. Det svenska mediabolaget MTG köpte i sommar in sig i Electronic Sports League (världens största e-sportsorganisation) för 86 miljoner dollar. I september förra året köpte Amazon upp spelstreaming-sajten Twitch för 1 miljard dollar och ESPN har börjat hårdsatsa på egen e-sportbevakning.

Vad tror ni om utvecklingen? När börjar SVT Sport med dagliga nyhetsrapporteringar om e-sport eller kommer svensk sportbevakning aldrig omfamna e-sporten?