Lagom till att Kult intagit ledningen i vår pågående omröstning av Sveriges bästa spel, så möts vi av den fantastiska nyheten att Helmgast förlag skapar en ny inkarnation av det klassiska svenska skräckrollspelet. Helmgast ligger tidigare bakom verk som Eon och Järn.

Det nya spelet får namnet Kult: Divinity Lost och planeras släppas under 2016, lagom till Kults 25-årsjubileum, med en Kickstarter för spelet redan i höst.

”Divinity Lost får helt nya regler med en nytolkning av världsbilden i modern tappning. Historieberättandet har utvecklats. Världen har förändrats mycket under ett kvarts sekel. Internet kommer till exempel vara en invecklad del av illusionen, som håller människor passiva och vilseledda.”, meddelar Marco Behrmann, projektledare för Kult: Divinity Lost.

En minst sagt spännande nyhet som vi ser fram emot att rapportera mer om!

  • dracopticon

    Varför detta motstånd mot BRP i Sverige? Utomlands (läs: i USA m.fl. ställen) så står sig BRP fantastiskt bra och inlemmas i nya rollspel som ser dagens ljus. Det är något unket över den svenska ”anti-BRP”-uppfattningen. Som om t.ex. EONs eller Symbaroums spelsystem skulle vara bättre? BRP är mycket lättförståeligt och går att banta ner ytterligare utan större problem, om det nu ens behövs. Call of Cthulhu m.fl. spel har gått som en klocka utan problem sedan början av 80-talet. Men det är nog där problemet ligger: man har bara fått den fix-idén att allt från 80-talet är skit. Utom då Drakar och Demoner eller KULT som nu kommer i nyversioner. Gissa vilket system dessa klassiker är sprungna ur och till stor del fortfarande använder? Just det. BRP eller Basic Roleplaying som det heter.