Lifeline

  • Utgivare: 3 Minute Games
  • Författare: Dave Justus
  • Plattformar: Android, Iphone, Apple watch

Av någon anledning är jag den enda som Taylor kan kommunicera med. Den unga astronautens rymdskepp störtade på en okänd måne och han är den enda överlevande. Nu är jag hans livlina, den som kan hjälpa och stötta honom. Jag är den som ser till att han inte är helt ensam i rymden.

Lifeline är som ett klassiskt soloäventyr anpassad för mobil. I appen får spelaren små korta meddelande där Taylor berättar hur det går på månen. Spelet sker i relativ realtid. Med det menar jag att när Taylor säger att han kommer utforska i en timme tar det en timme till nästa meddelande. Men om han väntar på svar kommer han inte dö för att spelaren är upptagen och inte kan använda mobilen. Det fungerar utmärkt då spelaren måste ta en paus då och då och historien tar tid på sig, men det ger ingen stress till spelaren.

Gränssnittet är snyggt, en mörkgrå, nästan svart bakgrund med en ram runt. Screenshot_2015-09-10-15-53-47Meddelandena är i grönt och ljusgrå. Musiken är en kuslig ambient slinga som sätter stämningen perfekt. Även ljuden från meddelandena känns väldigt passande för den här typen av berättelse.

Själva historien som växer fram är spännande och faller mig helt i smaken. Jag kan inte gå in på detaljer för jag vill undvika att spoila.
Det är en rymdskräck och har inte för genren en oväntad plott. Jag kunde dock inte lista ut vad som skulle hända, även om det inte kändes förvånande.

I slutet satt jag och stirrade på skärmen med halvöppen mun och tog inte in vad folk kring mig sa. Taylor var viktigare än både min pappa och sambo.

Frågan jag ställer mig själv är dock: Varför ringer jag inte NASA, eller vad än för företag som skickat i väg Taylor? De som äger det kraschade rymdskeppet borde vara väldigt måna om att veta. Fast hade jag gjort det hade det inte blivit en så bra berättelse. Jag antar det får falla under min suspension of disbelief.

Berättargreppet tar tag i mig och är intressant. Att bli direkt tilltalad av huvudpersonen gör upplevelsen levande.
Det här är ett utmärkt sätt att låta litteratur och mobilspel närma sig varandra. Jag hoppas på att det i framtiden kan komma liknande appar, som berättar helt andra historier ur andra genrer.

Tills dess kommer jag utforska vad mina andra beslut kan ha för konsekvenser, det går nämligen att ändra besluten var som helst i historien för att se hur det går. Jag kan inte lämna Taylor ensam allt för länge.

Ljud och gränssnitt90
Historia80
Berättarteknik95
Tempo 95
90
Isolerad astronaut