Frågan är lite skev, men det har avtäckts smuts i spelmedia på senare tid, så det kan vara på sin plats att diskutera pålitligheten hos oss spelskribenter.

Myt 1: Recensioner skall vara objektiva

Till att börja med är det viktigt att reda ut det här med myten om objektivitet hos spelrecensioner eller recensioner över lag. Alla recensioner är och skall vara subjektiva. Det är en lögn att påstå något annat. Det tillhör därför god sed att förklara lite bakgrund om vad recensenten har för personliga preferenser, vad som rent av kan vara blind fandom-eufori eller vilka spelmekaniker som upplevs välgjorda trots att de inte faller skribenten i smaken. Det kan kännas som en självklarhet, men vad som är roligt för recensenten behöver inte vara roligt för alla läsare. Spel är en högst subjektiv upplevelse.

Myt 2: Gratis spel medför positiva recensioner

Det är en också en populär myt att gratis recensionsexemplar innebär att recensenten ”köpts” och att de därför bara kommer ge positiva omdömen om spelen. Recensionsexemplar är tvärtom en förutsättning för att våra recensenter skall våga sig utanför sin trygghetszon och prova på spel som de aldrig hade köpt själva. Spel som kanske aldrig blivit recenserade annars, på gott och ont. Om vi bara recenserat våra favoritspel hade det varit ännu mer sällsynt med negativa recensioner.

På grund av att spelbranschen är lite olik andra kulturbranscher, med flera mindre spelförläggare, dyra internationella frakter och flertalet väldigt tunga och dyra spel, så får vi dock färre andel recensionsexemplar skickade till oss än övriga kulturformer, så som bok- och musikredaktioner. Det i sig kan innebära ett problem för vår täckning, så vi har försökt lösa detta genom att själva stå för frakten alternativt låna eller hyra in spel där det går, förutom de spel våra recensenter faktiskt köper för egna pengar.

Det viktiga är att recensenten inte skall känna krav på motprestation från spelskapare eller förläggare. Därför uppmanar vi våra recensenter att avstå och lämna över till en annan recensent, när de känner speldesignern privat.

paid

Köpt spelmedia

Där tvivelaktigheterna kommer in gäller den allt ökande floden av ”köpta” artiklar och videoklipp. Inte minst den blomstrande Kickstartermarknaden har medfört att spelskaparna börjat betala recensenter för att få tidiga positiva recensioner. Vissa har varit tydliga med att markera i början av sina videoklipp att videon är betald av förläggaren och det har även startat en motaktion för att tydligt presentera ”icke betalda” recensioner till Kickstarterprojekten, med följande banner.

no-money-changed-hands

Den dolda smutsen

Det är en sak när detta sker öppet och tydligt poängteras, men vi på Spelkult har också själva märkt av en ökande flod av förfrågningar från PR-företag som specialiserat sig på att köpa inlänkningar, positiva omdömen och hela artiklar. Orkar inte bloggarna skriva så erbjuder de sig att skriva artiklarna åt dig i samma ordval på ett sätt så att det framstår som att du själv skrivit dem.

Det är snabba, enkla cash som det är lätt att falla dit för och uppenbarligen lyckas de. Annars hade de inte fortsatt spamma oss, trots att vi är extremt tydliga i våra svar och numer även har checkboxar de tvingas fylla i om att meddelandet INTE gäller att köpa redaktionellt material.

Det handlar om vår integritet som tidning. Något som jag tycker hade varit en självklarhet bara för några år sedan, men där vissa Youtubers och bloggare börjat skjuta respekten för spelmedia i sank.

 

maxexposure

Avslöjanden

Det senaste beviset på den unkna utvecklingen är Federal Trade Commisions avslöjande av hur Warner Bros betalat kända youtubare att posta positiva omdömen av deras spel.

Exemplet gällde spelet Middle Earth: Shadow of Mordor, där den svenska Youtubestjärnan PewDiePie stod för majoriteten (3,7 miljoner) av de köpta filmernas visningar.

Tidigare i år avslöjades det hur CS:GO-spelarna Thomas “ProSyndicate” Cassell och Trevor “TmarTn” Martin postat flera videoklipp om hur de vunnit i CSGO Lotto, utan att avslöja att de själva ägde sajten.

Redan 2014 fick Gamasutra svaret att över en fjärdedel av alla Youtube-kanaler med fler än 5.000 prenumeranter tog emot pengar från spelföretag. För att inte nämna kontroversen kring Jeff Gerstmann när han sparkades av Gamespot 2007 för att han givit ett ”för lågt” betyg till Kane & Lynch: Dead Men, när dess förläggare Eidos Interactive pumpat in stora reklampengar i Gamespot.

Litar du på spelmedia?

Hur gör du för att söka upp pålitlig information om spel?

Har du något förtroende kvar för spelmedia?

Det hade även varit intressant att veta hur ni upplever Spelkults bevakning.