2017 började som ett starkt spelår med många nyskapande och intressanta titlar. Men ju längre tiden gått ju mer har ett oroande fenomen infekterat spelindustrin, loot boxes.

Vi har redan en kultur där vi med löften om exklusivt spelinnehåll uppmuntras till pre-orders, det vill säga, betala för spelen innan vi vet om de är något att ha. Lägg till detta season-pass med löfte om framtida DLC, innan vi vet om det är innehåll vi är intresserade av. Det hade varit lätt att knyta av med en liknande formulering om loot boxes, men problemet med loot boxes går djupare än så.

Psykologen B.F. Skinner utförde på 50-talet en lång rad experiment på djur där han med hjälp av positiv och negativ stimuli kunde styra ett djurs beteende. Ett av experimenten var att ge en råtta en enkel mekanism de kunde interagera med för att få t.ex. en matbit. En av Skinners upptäckter var att en råtta som slumpvis fick en blandning av olika matbitar inte bara interagerade med mekanismen för att kunna äta sig mätt utan angrep mekanismen i betydligt högre utsträckning i hopp om att få en av godbitarna.

Genom att på olika sätt locka oss kunder med slumpvis valda godbitar i loot boxes kan spelutvecklare potentiellt väcka ett beteende i de av oss som har en beroendepersonlighet. I det senaste Call of Duty uppmuntras vi att titta på medan andra spelare öppnar sina loot boxes med förhoppningen om att vi ska lockas av deras nyfunna rikedomar. I Destiny 2 har shaders, som används för att göra kosmetiska förändringar av din utrustning, förvandlats till consumables vilket gör att du måste köpa fler loot boxes om du t.ex. vill få en ny bättre hjälm att passa rent visuellt med resten av din utrustning. Både Star Wars Battlefront 2 och Shadow of War har tagit stora delar av innehållet från sina förlagor och placerat i loot boxes, så om en vill spela spelen som en är van tvingas en betala för att kanske med lite tur få det en vill ha ur en låda där slumpen avgör innehållet.

Det kanske låter cyniskt och konspiratoriskt att jämföra en spelmekanik med Skinners försök på djur. Men, med tanke på Activitions senaste patent av matchmaking som går ut på att para ihop nya spelare med spelare som har bättre utrustning för att locka de nya spelarna att köpa bättre prylar för att ha en chans, känns jämförelsen inte särskilt långsökt.

Denna typ av lotteri är i dagsläget helt oreglerad, men enligt den Belgiska sidan VTM News har de Belgiska myndigheterna öppnat upp en utredning angående huruvida Battlefront 2 faller under samma lagstiftning som lotteri. Samtidigt som jag skriver detta nås jag av nyheten att EA och Dice efter stark kritik och mängder av avbrutna pre-orders har känt sig tvingade att för tillfället avbryta alla microtransactions i spelet och omarbeta systemet från grunden.

I slutändan har jag inga problem med att köpa mynt till Pokémon Go eller rent av köpa mig en tank i War Thunder. Anledningen till att det känns ok är att de spelen är gratis till att börja med, och jag vet vad jag får för mina pengar. Det jag absolut inte känner mig bekväm med är att köpa grisen i säcken och låta slumpen avgöra vad jag får när jag betalar pengar för loot boxes i ett spel jag redan betalat fullpris för.

I vilken utsträckning EA och Dice anpassar sig efter konsumenternas krav återstår att se. Likaså skulle den belgiska utredningen kunna vara starten på en reglering av lotteri i spel. Men fram till dess behöver vi konsumenter vara på vår vakt och vara tydliga gentemot utvecklarna vad vi tycker är ok och inte.