Stil80
Innehåll95
Känsla80
Variation95
Läsarbetyg1 Rösta18
87
D&D 5

När man pratar om rollspel så är det få namn som är så etablerade som Wizard of the coast´s Dungeons & Dragons. Genom åren har spelet fått nya utgåvor och av originalspelet finns det idag väldigt lite kvar. Det är också en ändlös debatt kring vilken version som är och var bäst. Med femte utgåvan verkar det som om WoTC letar sig tillbaka mot en mer klassisk spelupplevelse. Reglerna ska vara lätta att förstå och själva spelandet ska flyta framåt utan allt för mycket springande i regelböcker. Player’s handbook är del av en trio med produkter som utgör kärnan i spelet, de andra två är Dungeon Masters guide och Monster manual. Player’s handbook riktar sig främst till spelare och tar upp hur man skapar karaktärer och går igenom relevanta regler. Men mellan sina pärmar håller den också allt som behövs för att börja spela, där de övriga två böckerna ger spelledaren fler verktyg att arbeta med har Player’s handbook allt som behövs för en enkel kampanj eller några enskilda spelpass. Något som också är kul att se är hur långt Wizard´s har gått för att bryta ner de förutfattade meningarna kring vem och vad man kan spela. Inte bara har dom jobbat hårt med att ge en jämn könsfördelning i bokens illustrationer utan det är även en betydligt större variation i hud och hårfärg. Dessutom har man skrivit ut i bokens text att man uppmuntrar spelaren till att bryta mot normer när det kommer till könsidentitet eller könsroller. Att detta finns nedskrivet i reglerna är betydligt viktigare än vad man kan tro. Det gör att det finns ett tydligt ställningstagande och ett synliggörande av frågor och koncept som ofta glöms bort. Det är också välkommet då Dungeons & Dragons  som spel tyvärr genom åren förstärkt och uppmuntrat tydliga könsroller och en uppdelning mellan vem som äventyrar och vem som blir räddad.

Boken i sig själv är en väldigt vacker och solid produkt. Alla illustrationer är vackra och allt som oftast passande. Bokens pärmar har dessutom försetts med lite textur i form av matta områden vilka skapar en trevlig kontrast till de högglansiga illustrationerna. Boken är lättläst och det är tydlig skillnad mellan text och rubriker. Det finns dessutom ett väldigt genomgående register längst bak i boken med sökord och vilken sida man hittar dom på. Om något så har dom kanske varit lite väl noggranna då storleken på texten är i minsta laget. Men det är ett behagligt problem att ha då jag kunde hitta vilken sida jag behövde oavsett om jag letade efter vilken hitdice jag hade eller tur en stridsrunda är upplagd.

Regelsystemet är fortfarande i grunden det samma som i tidigare versioner av spelet där en tärning 20 tillsammans med ett färdighetsvärde jämförs med ett målvärde. Till det kommer olika plus och minus beroende på vad som händer. Jag spelade inte fjärde utgåvan av spelet så jag kan inte p rak arm säga vad som ändrats från den till femte utgåvan men det har skett en del förenklingar och man har fokuserat mycket mer på berättandet av en bra historia. Detta känns rätt bekant för mig som spelat mycket i tredje utgåvan av spelet. Just hur fjärde utgåvan mer fungerade som ett brädspel var en av de saker som fick mig att avstå från den versionen av spelet och det är glädjande att se hur man i femte utgåvan lämnar denna stela syn på rollspel bakom sig.

Om du är nyfiken på Dungeons & Dragons så finns det en förenklad version av regelboken på deras hemsida. Så ta del av en lång historia och väv några äventyr för dina vänner fylld med magi och mystik. Jag kan varmt rekommendera Dungeons & Dragons för den som vill börja med rollspel eller som gillar fantasy med mycket magi och fantastiska inslag.