Minirecension – Max: The Curse of Brotherhood

4336093bc10b39575255858215cebd76Det är inte lätt att ha småbröder, de kan gå gå en på nerverna. Felix är en sådan lillebror som dessutom förstör sin storebrors leksaker. När Max kommer hem och upptäcker detta tar han fram sin dator och  hittar på internet en trollformel för att bli av med sin bror. Det fungerar och Felix blir ivägdragen genom en portal och innan den hinner stänga så följer Max efter.

De kommer till en värld styrd av den onda Mustacho som behöver använda Felix i sin onda plan för att kunna fortsätta leva och styra riket. Det är en historia som mest får mig att tänka “meh”. Det är en  stereotypisk onding och en person i fara som ska räddas. Inget nytt.

Max: The Curse of Brotherhood är skapat av de danska utvecklarna Press Play, det är en fristående fortsättning på deras mobilspel Max & the Magic Marker.  Det är ett plattform och pusselspel där Max magiska märkpenna används för att lösa problemen. Spelaren ritar med den och under spelet så får pennan fler krafter. I slutet kan den skapa, stenpelare,grenar, lianer, vattenstrålar och nån form av magisk eld som har sönder saker (och fiender).

Spelets miljöer är vackra och relativt varierande. Ljuset gör att det känns levande och varmt. Grafiken passar bra ihop med storyn och jag tycker mycket om den allt från forsande vatten och regn till varm öken. Filmsekvenserna är även de riktigt snygga och skulle kunna platsa i en PIXAR-film.

Jag har spelat på PC och kopplat in en handkontroll och det tror jag är ett måste för att det ska rätt känsla. I bland känns det som om jag inte riktigt hinner med att rita ut allt som behövs i tid, och det är något som spelutvecklarna kanske borde ha tänkt mer på. Dock blir det aldrig omöjligt och jag tycker att pusslen är inte för svåra men ändå en utmaning. För mig som har dåligt tålamod med svåra fel känns det alldeles lagom.

Det gav mig inget direkt nytt, men en trevlig upplevelse och tidsfördriv under de timmar det tog att klara spelet.

Slutligen, jag får en ganska stark känsla av att karaktärsdesignern tyckte att Mighty Max var roligt att leka med och titta på som barn. Likheten är inte så lite slående.

Skärmdump 2014-09-18 20.05.17

Grafik
90
Historia
60
Spelmekanik
75
Utmaning
90
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
78
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x