Mystic Vale – Bygg dina egna kort

Stil
85
Innehåll
85
Känsla
70
Variation
60
Bra
Innovativt
Snyggt
Kort väntetid i rundan
Dåligt
Dålig interaktion
Korten klibbar
Bitvis svårlästa kort
75
Mystic Vale

I Mystic Vale (av John D Clair) från AEG spelar man klandruider som ska försöka återställa naturen som utsatts för en förbannelse. Varje runda försöker man utvinna mana som kan användas för att på olika sätt förbättra marken, men om man pressar för hårt finns risken att man inte får göra något alls.

Mystic Vale bygger på en spelmekanism som kallas för card crafting, det vill säga att förändra och förbättra kort som spelas. Helt unikt är det inte, datorspelet Hearthstone från Blizzard gör också det, men det är såklart mycket enklare att göra i digital form. I Mystic Vale bygger det på att alla kort ligger i kortfickor (ja, fickorna följer med spelet) och sen stoppar man efter hand ner förbättringar tryckta på transparent plast så att man kan förändra en del av kortet. Samma system användes i Gloom, fast där bara i högar på bordet. Alla spelare börjar med likadana startlekar med 20 kort. Inga kort kommer försvinna eller tillkomma.

Innan det är ens tur börjar man förbereda sin nästa runda genom att dra kort och lägga på bordet tills man har tre missväxtikoner framför sig. Kortet med den tredje missväxtikonen läggs uppvänt ovanpå ens lek. När det sen är ens tur måste man bestämma om man vill chansa att lägga ut det kortet också och vända upp ett nytt, eller om man är nöjd och vill gå vidare till nästa fas. Att fortsätta lägga ut kort är riskabelt; om man får upp en fjärde missväxtsymbol så missar man hela rundan och det är nästa spelares tur, men om man klarar sig kan man få mer mana att spendera på förbättringar. Vissa av korten har nämligen manasymboler som i praktiken fungerar som pengar. Förbättringar får inte täcka över något som redan finns på korten, men man kan exempelvis köpa förbättringar med gröna symboler som neutraliserar missväxtsymboler och på så vis gör att man kan dra fler kort i rundan. Förbättringarna finns i tre olika prisklasser, och det dröjer såklart en bit in i spelet innan man har råd att köpa de dyrare.

Några av förbättringarna gör att man får börja plocka poängmarkörer, och det är när högen med dessa tar slut som spelet avslutas (alla spelare får spela lika många rundor). Några av förbättringarna har dessutom andesymboler som kan användas för att köpa ett annan slags kort, som direkt läggs ut framför spelarna. Dessa kan antingen ge varaktiga fördelar eller bara vara värda poäng i slutet av spelet. När spelet är över räknar alla spelarna hur många poäng de fått ihop (några av förbättringarna ger även poäng i slutet av spelet), och mest poäng vinner.

I stort så gillar jag det här spelet skarpt, det funkar bra att konstruera nya kort och man får fundera på hur man ska få den bästa kombinationen av förbättringar. Ska man försöka skaffa många nya manasymboler för att få mer pengar att handla för, eller motverka sina missväxtikoner så att man får dra fler kort? Några av förbättringarna innehåller många bra möjligheter men har samtidigt ytterligare missväxtikoner på sig – är det värt att satsa på dem och i så fall när?

Spelet känns ganska mycket som Dominion under tiden man spelar, inklusive känslan av att man sitter och spelar patiens i grupp. Jag kan tycka att det är helt ok, men om du kräver spelarinteraktion för att gilla ett spel så får du kanske hoppa över det här. Det är en skön känsla att få upp de där förbättringarna som man handlade förra rundan och utvecklingen under resans gång blir påtaglig. Illustrationerna är väldigt vackra, men ibland kan kort med många förbättringar bli lite otydliga, särskilt om de innehåller text (som är ganska liten) som hänvisar till andra delar av kortet.

Det sämsta med korten är dock när man ska sortera dem efteråt. Förbättringarna ska ju ligga i olika högar beroende på prisklass, och det är en ynkligt tunn ram som visar vilken prisklass de hör till. Man får kisa och det tar onödigt lång tid att få allt i ordning. Plastkorten har också en tendens att klibba ihop när man ska hantera dem, men det är görligt. Jag hoppas att det blir bättre med tiden.

Gillar du spel där man ska konstruera ekonomiskt effektiva maskiner och där belöningscentrat i hjärnan noterar att man utvecklas så ska du absolut testa Mystic Vale. Det kan också nämnas att AEG arbetar på ännu ett spel med samma kortbyggarmekanism med namnet Edge of Darkness. Det får vi kanske återkomma till när det släppts.

[boardgamepricebox id=18085 destination=SE currency=SEK stock=Y]

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x