One night ultimate Werewolf – Varulvsjakt under tidspress

One Night Ultimate Werewolf
Komponenter
80
Slutledning
90
Paranoia
90
Läsarbetyg3 Betygsätt
87
Bra
Snabbt, intensivt, klurigt
Dåligt
Ibland kan vissa roller vara nästan omöjliga att lyckas med
87
Snabbt & Klurigt

Har du fem minuter över och fem kompisar som du gillar att ljuga för? Testa Werewolf i snabbversion.

Werewolf är en riktig spelklassiker, en kamp mellan en grupp varulvar och en grupp bybor. Innan spelet får alla en roll tilldelad och sen spelas flera rundor där varulvarna får utse ett offer som de äter upp varje natt och byborna får rösta varje dag om vem de tror är varulv och därmed ska skjutas. Några av rollerna har förmågor, vilket gör att olika spelare har olika mycket information om de andra, och slutledningsmomentet är viktigt ihop med det sociala spelet mellan dem som deltar. Spelet brukar dock kritiseras för två saker: Spelare åker ut under tiden och speltiden kan bli väldigt lång och lite seg.

Båda dessa saker har man försökt åtgärda i den här ompaketerade versionen av Werewolf, som funkar lite annorlunda. Precis som i det vanliga Werewolf får varje spelare en dold roll i början av rundan, men här använder man alltid tre fler roller än vad det finns spelare. Tre rollkort kommer alltså att hamna i mitten av bordet (nedåtvända), så ibland finns det inte ens några varulvar i spel. När spelet börjar är det natt och alla måste blunda. Olika roller vaknar upp vid olika tidpunkter under natten och får påverka eller titta på kort. Det första som händer är att alla varulvar vaknar och ser vilka andra som är varulvar, sen vaknar sierskan som får titta på en annan spelares rollkort eller två av mittenkorten. Andra roller får kanske byta rollkort eller på annat sätt manipulera eller titta på information. Man kan också ha med roller som aldrig vaknar på natten, exempelvis vanliga bybor.

När alla aktiva roller har fått chansen att göra det de ska, så har spelarna fem minuter på sig (tiden kan givetvis justeras efter spelgruppen) att klura ut vilka som är varulvar och vilka som är oskyldiga. Varulvarna måste försöka lägga ut villospår och allra helst se till att någon annan blir misstänkt. Byborna måste pussla ihop de olika informationsbitar de har, ibland kan personer verifiera varandras historier (exempelvis om sierskan har tittat på rövarens kort och rövaren säger sig vara just det – å andra sidan skulle de kunna vara varulvar bägge två som bara försöker lura de andra spelarna). När de fem minuterna har gått måste alla spelare rösta (peka) på den de vill skjuta. Alla de spelare som fått flest röster (det kan ju bli lika) dödas, och om någon av dem var varulv så vinner byborna, annars vinner varulvarna. Om spelarna är överens om att ingen faktiskt är varulv så kan alla peka medurs, vilket är ett specialfall då ingen dödas alls. Om de gör det och ingen är varulv så vinner alla.

När man vant sig vid grundspelet så finns det en uppsjö av roller man kan inkludera, vissa passar bättre för större spelargrupper. En roll som ställer till det en smula är tannern (alltså han som bereder skinn i byn). Han hatar sitt jobb och vill dö, och om han lyckas bli dödad i slutet så vinner bara han, inte byborna eller varulvarna. Den spelaren vill alltså få de andra att tro att hen är varulv, men det får inte bli övertydligt. Varje spelargrupp kan plocka ut just de roller de tycker är roligast.

Det har släppts en expansion med fler roller, Daybreak, och kickstartern för One night ultimate Vampire (som både är ett självständigt spel och kompatibelt med One night ultimate Werewolf) har precis avslutats. Dessutom har spelsystemet licensierats till Indie Boards and Cards som ligger bakom spelet The Resistance, som kommer släppa One Night Revolution (spelet hette från början One night Resistance).

För att underlätta så att rätt roll vaknar upp vid rätt tillfälle finns det en gratis app att ladda ner till telefonen eller surfplattan. Kryssa bara i vilka roller ni använder så sköter den resten, det fungerar väldigt bra och tar helt bort behovet av en moderator.

Själv är jag extremt svag för den här typen av spel, och jag älskar både deduktionsdelen och lögnardelen. De allra flesta jag introducerat det här spelet för har tyckt att det är väldigt roligt, och det blir snabbt många rundor efter varandra. Eftersom det är så snabbspelat och alla får vara med så gör det inte så mycket om man är helt chanslös en runda. Om exempelvis sierskan tittat på tannerns rollkort så kommer denne ha väldigt svårt att bli skjuten; det blir ingen millimeterrättvisa. Jag har dock också ett par exempel på spelare som inte alls gillade spelet, även om det varit ovanligt. Har du uppskattat andra spel med gömda roller som The Resistance, Good cop, bad cop, Coup eller Two rooms and a boom så tycker jag att du ska prova. Spelet funkar bäst när man är minst fem personer, men kan svälja många fler än så.

[bgg id=147949]

[bgg id=163166]

[boardgamepricebox id=8679 destination=SE currency=SEK stock=Y]

[boardgamepricebox id=13830 destination=SE currency=SEK stock=Y]

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x