Det var flera år sedan jag hörde talas om denna unika lilla spelidé. Det var innan det fanns något annat än konceptbilder, eller om jag minns rätt, en snubbe som hade ett koncept han drömde om att genomföra. Ganska snart visade spelets utvecklare Chris Hecker prototyper på vad han tänkt sig med sitt lilla SpyParty, i hans spel samlas nämligen personer av olika slag i en miljö där en spion har anledning att nästla sig in. Du alternerar mellan att att spela spion som har uppdrag att utföra eller en betraktare som ska avgöra vem i massan som är spionen. Spelet går ut på att spela med, spela så naturligt som möjligt i massan utan att avslöja dig medan du, likt James Bonds mentor, utför ditt uppdrag på plats.

Samtidigt finns en ann spelare utanför rummet, med kikarsiktet riktat mot massan. Det gäller att med säkerhet avgöra VEM som är spionen. Utan att darra på varken hand eller omdöme. Det vore trots allt lite ödesdigert att råka ha ihjäl ambassadören istället för spionen.

”Sneaky sneaky BOOM!”

…eller egentligen puff!

För medan du i andra spionspel får spränga och härja runt så är detta spel helt fokuserat på elegans. Det är de små misstagen som avgör och i de gameplayvideos som läckt är tystnaden total tills ett avgörande har skett.

I natt släpptes i alla fall betan publikt. Nu kan du vara med och mingla med ambassadörer och topptjänstemän, medan någon misstänksamt betraktar dig utifrån.