Overwatch — Blizzard spänner FPS-musklerna

Stil
90
Innehåll
60
Känsla
75
Variation
85
Läsarbetyg2 Betygsätt
97
77
Briljant action

Mycket kan sägas om Blizzard som utvecklare, men de gör inget halvdant. Så när det utannonserades att Blizzard skulle skapa en första persons skjutare och dessutom en helt ny värld, så skapade detta minst sagt vågor. Åsikterna som alltid gick från domedagsprofetior till att blint höja spelet till skyarna.

Spelet i fråga var Overwatch.

Sedan dess har spelet gått från klarhet till klarhet. Det har knäckt rekord och skapat en Community som är like mångfacetterad som det är passionerat. Det är dock ett faktum att Blizzard skapat ett nytt varumärke minst lika starkt som Warcraft och Starcraft.

Själva spelet är som sagt en FPS och den påminner ytligt om Team Fortress. Så till vidare att det har karaktärer som är mer eller mindre stiliserade och att varje karkatär har en specifik roll att fylla. Men annars påminner det mer om ett MOBA som DOTA eller ett action RPG i stil med Diablo. Varje karaktär har sina egna unika attacker och vapen och alla har en specialförmåga vilken laddas under spelet och ger karaktären en stark offensiv eller defensiv förmåga. I nuläget finns det 23 unika hjältar och 13 olika kartor, med ytterligare en som snart kommer att släppas.

Karaktärerna är indelade i fyra olika klasser. Offensiva karaktärer har ett jobb och ett jobb endast. Att pumpa ut skada. Många av dom kan göra annat också men skada är det huvudsakliga målet. Defensiva karaktärer försöker att styra var och hur striderna utvecklas. Tank-karaktärer är till för att absorbera skada och skydda sina lagkamrater. Sista gruppen är support karaktärer, här finns spelets helare och sjukvårdare. Karaktärer vars huvudsakliga uppgift det är att hålla dig på benen.

Till skillnad från många FPS så finns det gott om hjältar för den som inte har ett inbyggt lasersikte i ögat eller reflexer som får en Mungo att bli avundsjuk. Karaktärer som Reinhardt som har en gigantisk hammare eller Mercy som egentligen inte behöver attackera alls utan istället fokuserar på att röra sig mellan de andra karaktärerna och fylla på deras hälsa. Det finns dessutom en bra mix av karaktärer som använder sig av hagelgevär eller andra vapen med mycket spridning vilket gör det lättare att träffa. På det hela taget finns det en hjälte för alla i Overwatch laguppställning.

Spelets karaktärer är också en behagligt inkluderande samling med god spridning mellan könen och en bred variation av nationaliteter, personligheter och kroppstyper. Det är dessutom kul att se att Blizzard på ett naturligt sätt arbetat in att spelets kvinnliga frontfigur, Tracer har en flickvän. Detta är en positiv inkludering i min mening. Det är inte vanligt att vi ser karaktärer i spel som fått utveckla en personlighet utanför vad för en normbrytande attribut dom tilldelats. Blizzard verkar arbeta hårt för att ge alla en plats i Overwatch oavsett vem du är

Det finns dock ett problem rent mekaniskt i denna strävan att inkludera alla typer av spelare på alla nivåer. Spelmekaniken är lite luddig och spelet saknar den lite hårdare kant som spel som Counter-Strike har. Detta har lett till att en väldigt begränsad mängd karaktärer används i det rankade spelläget vilket i sin tur gör det enformigt att spela spelet på en högre nivå. Men om du inte avser att gå med i en klan och utmana det tuffaste motståndet utan nöja dig med att spela ett par matcher några kvällar i veckan kommer du aldrig att märka av detta.

På tal om spellägen, Overwatch har fyra olika typer av matcher. Assault, en enkel serie med kontrollpunkter som ska tas över och försvaras. Anfallarna ska ta alla punkter en i taget innan tiden tar slut. Escort är en dragkamp kring ett rörligt objekt där det gäller för anfallarna att förflytta te.x en bomb en viss sträcka genom att vara i kontakt med bomben utan att några motståndare rör vid den. Försvarana kan få den att åka baklänges genom att göra samma sak. Control har bara en kontrollpunkt och det lag som håller den längst vinner. Detta brukar leda till väldigt hektiska strider. Sist är en kombination av control och escort där en kontrollpunkt måste hållas för att ge tillgång till föremålet som ska eskorteras. Varje typ har 3 eller 4 unika kartor. Detta är de typer du spelar på i rankade matcher och i snabb-matchnings matcher.

Utöver detta finns det något som kallas för Arcade. I Arcade så finns det lite olika spellägen som är mer eller mindre balanserade så som 1 vs 1 eller 3 vs 3 på en egen specifik karta. Det finns också det helt hysteriska 6 v 6 No Limits. Där finns det inte någon gräns på hur många av varje karaktär ett lag kan ha. Detta var tidigare spelets snabb-matchnings läge men på grund av att det var på det hela taget fullständigt obalanserbart så valde Blizzard att skapa ett helt eget läge för det som man kan spela om man gillar att plåga sig själv eller spela med 5 Mercy och en Lucio för att driva motståndarlaget till vansinne. Inte något för den med svaga nerver.

Overwatch saknar dock ett läger för att spela mot datorn. det finns heller ingen kampanj. Spelet är uteslutande matcher mot mänskliga motståndare eller datorstyrda bottar på samma kartor. Detta är något som spelarna har klaga på. Blizzard har inte sagt något om det men det finns rykten som säger att dom arbetar på just ett kampanjläge.

Sist är det värt att notera att Overwatch använder sig av microtransaktioner utöver vad spelet kostar att köpa. Nya karaktärer och kartor är alltid gratis. Men för alternativa utseenden och annan utsmyckning så kommer den från speciella lådor. Vilka man får när man går upp i level eller vinner tre eller fler matcher  i Arcade. Dessa går så klart också att köpa för riktiga pengar. Detta är inte ett problem för mig personligen men jag vet att det är en viktig punkt för andra.

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x