Svensk kreativitet och svenska kreativa företag är mer attraktiva än tidigare. Flertalet svenska förmågor har fått inbjudningar och utmärkelser i Hollywood. Utvecklandet av spelen ”Minecraft” och ”Battlefield” har beskrivits som den största exportsuccén sedan ABBA. Som vidareutveckling har därför ”The Swedish Affär” skapats – ett tvådagars event 9-10 juni med nära anslutning till ”The Global gaming expo E3”.

Syftet skall vara att lyfta fram svenska företag och talanger på den amerikanska marknaden och ge dem chans att träffa kunder och samarbetspartners. Ungefär 800 amerikanska beslutsfattare, producenter och investerare är inbjudna och det är andra året i rad som festen arrangeras. Detta år sker det i Rockstars herrgård.

Kul som stryk att det satsas och uppmärksammas även från officiellt håll på The Swedish – American Chamber of Commerce i Los Angeles.

Bakom PR-jippot ligger bland annat Media Evolution, Swedish Games Industry, KOMM!, Swedish Association of Communication Agencies, Export Music Sweden, Swedish Film & TV producers Association, Swedish Chefs Association, Association of Swedish Fashion Brands, Swedish Film Commision, Swedish Film Institute (SFI) and the creative industry companies of Sweden tillsammans med Swedish American Chamber of Commerce of Los Angeles.

I samarbete med Svenska Institutet, Ministry of Swedish Foreign Affairs Sweden, Region Skåne, Region Stockholm och flera andra organisationer.

Rockstar-Mansion-1_featuredphoto