Recension av Dead in Vinland

Stil70
Innehåll65
Känsla75
Variation65
Läsarbetyg0 Betygsätt0
Positivt
Välbalanserat
Utmanande
Negativt
Babbligt
Uppstyrt
69

När Eirik och hans kulturellt blandade vikingafamilj tar sina bopålar och flyr hals över huvud, så driver deras skepp slutligen i land på en främmande plats där saker inte är som de är vana vid hemifrån. Mitt i traumat tvingas de försöka skapa förutsättningar för att bygga sin bas och samtidigt förhålla sig till dem som sedan tidigare tagit platsen i besittning.

Dead in Vinland är ett turordningsbaserat överlevnads och basbyggarspel i ett flashliknande interface. Olika scener ger dig tillgång till detaljstyrning kring din basutveckling kombinerat med rollspelselementen där dina invånares egenskaper och psyke på olika sätt behöver vårdas.

För underskriven som är torsk på historiska, främst vikingatida spel, har Dead in Vinland av Franska CCCP potential att bli hur spännande som helst. Faktum är att de förvaltat den historiska ådran ganska varsamt och även om en del anakronismer gör sig gällande så är det inte så att man stör sig.

Eftersom de släppte föregångaren Dead in Bermuda (Där dina överlevare i stället har varit med om en flygplanskrasch) gratis på Origin under upptakten till detta spelsläpp, så hade jag dessutom förberett mig något på vilken sorts spel vi har att vänta oss och betraktat som uppföljare har man tagit ett rejält steg framåt.

Inte enbart genom att alla scener är mer genomtänkta, vi är inte heller riktigt lika utsatta av det skriptade manuset och kan faktiskt påverka, främst de strider som då och då dyker upp. Den värld vi landstiger i är inte bara bebodd med främmande och exotiska element, utan de drar in oss i en intrig som tvingar vår koloni att förhålla oss till omvärlden. Dessutom stöter vi på andra karaktärer, vilka vi kan välja att alliera oss med, bjuda in till kolonin eller förskjuta helt i risk att skapa oss ännu fler fiender.

Det ständiga letandet efter resurser är genomgående och måste ständigt matchas med kolonins uthållighet, både fysiskt och psykiskt. Det är tufft att överleva, särskilt om man inte kommer överens med alla man måste samarbeta med. Det är även tufft att få en bra överblick över sin kolonis strävanden, då det uppdelade 2D-formatet är något begränsat.

Men tuffast är nog tyvärr att stå ut med de långa dialogerna, för i någon slags ambition att skapa en uppslukande karaktärsbaserad story har man lagt in på tok för mycket dialog, där du som spelare dessutom inte får vara med och påverka. De går förvisso forceras sig igenom, men därmed tappar man mycket av vad spelet försöker förmedla.

Dead in Vinland är ett trevligt spel som man lätt kan spendera ett gäng kvällar med då man blir sugen på att se vad som händer om man tar andra beslut, men man får inte förbereda sig på någon direkt fart och fläng, utan ta till sig berättelsen i den takt den nystas upp.