Läsarbetyg1 Rösta
100
78

Letar du efter ett spel med enkla regler men mycket utmaning? Tycker du att spelarinteraktion är överskattat? Då kan NMBR 9, eller 0-9 som det heter i Lautapelits utgåva, vara något för dig.

Själv tycker jag att det är ganska trevligt med pusselspel, som Patchwork eller Blokus. NMBR 9 platsar väl i den kategorin; det är verkligen ett renodlat “brickläggarspel”, där alla spelare har exakt samma förutsättningar. Det gäller att ta lagom mycket kalkylerade risker och tänka smartare än dina motspelare!

Spelet består av 20 kort, som är numrerade 0-9 (två kort av varje valör), samt åtta sifferbrickor av varje valör. Med fyra spelare (som är max) ska alltså alla spelare lägga ut två nollor, två ettor, två tvåor och så vidare. Vilken sifferbricka som ska spelas ut bestäms av vilket kort som dras – alla spelar ut sina brickor samtidigt.

Sifferbrickorna får placeras intill eller ovanpå varandra, enligt särskilda regler. De brickor som placeras på bottennivån kommer i slutet av spelet att ge noll poäng. De som placeras en nivå upp kommer att ge poäng enligt sin valör gånger 1 (en bricka med nummer 9 på nivå ett ger alltså nio poäng). Brickor som placeras två nivåer upp ger sin valör gånger 2 i poäng (18 poäng för bricka nummer 9) och så vidare. Det är inte så lätt som det kanske låter! När du bygger uppåt måste sifferbrickan vila på minst två andra brickor, och det får inte finnas några “hål”. Sifferbrickorna är utformade på ett sätt som gör att det lätt bildas luckor mellan dem, och det ökar förstås komplexiteten.

Jag gillar både utseendet och mekaniken i det här spelet. Reglerna är föredömligt välskrivna och enkla att förstå, med flera exempel på hur man får / inte får lägga ut brickorna. Det är förstås egentligen är ett solospel i grupp – interaktionen med de andra spelarna består bara i vanligt småprat (“hoppas det kommer en åtta nu!”), men det är ändå trevligt. Efter två-tre spelomgångar i rad är jag redo att ta fram någon annan låda, men jag tror att NMBR 9 kommer att plockas fram ur hyllan lite då och då. Synd att det inte går att spela med fler än fyra personer (såvida du inte köper flera lådor förstås – det är bara mängden brickor som begränsar).

[divider]Fakta[/divider]

Utgivare: Abacusspiele / Lautapelit
Konstruktör: Peter Wichmann