Recension: The Path to Luma

Variation
50
0
75
The Path to Luma

I The Path To Luma (från NRG) tar jag rollen som SAM (Sustainability Augmentation Model), en android som ska rädda små planeter från miljökollaps.

SAM får först enbart ta hjälp från solenergi med hjälp av en stav med en liten solpanel som vecklas ut när du riktar planeten så att rätt bit ligger i solen. Sedan introduceras vi till vindkraft, elektricitet, vattenrening, återvinning av sopor och något som jag tror ska vara rening från bränning av kol. För att lösa de olika miljöproblemen behöver jag inte bara låta SAM få olika verktyg dit de ska, jag måste också göra det i rätt ordning. Efter några banor börjar det kännas krångligt, men inte så att jag slänger telefonen i golvet. Snarare så blir jag mer inne på att klara banorna. Det suger liksom tag i hjärnan, det här lilla strategispelet. Det är problemlösning på en nivå som är både tillfredsställande och rolig. Även om det blir repetitivt efter sisådär tio banor så håller det mitt intresse.

Det är först på sista banan som jag fastnar totalt. Man ska vrida ett gäng kristaller för att koncentrera solens kraft åt olika håll, och jag kan för mitt liv inte förstå hur det ska gå till. Jag försöker. Jag försöker igen. Jag tittar på walkthroughsYoutube. Men nej. Till sist, efter dagar av frustration, avinstallerar jag spelet från telefonen.

Det märks att NRG tar det här spelet på allvar. Miljön känns genomtänkt och färgkompositionerna tilltalar ögat. Det är en rolig och tänkvärd idé att använda miljötänk som spelidé. Tyvärr så är det ibland svårt att se vad ska klicka på och inte. Allt har samma djup och jag har flera gånger suttit och klickat på ett bakgrundsträd. Jag stör mig också på att man som spelare förväntas förstå mycket som inte är självklart. Den som klarar sista banan får gärna höra av sig till mig.

The Path To Luma finns både för telefon och dator.