Jag besöker Vrigstad i djupaste Småland och bland röda stugor med vita knutar letar jag mig med lätthet fram till lokalerna där Sveroks senaste satsning inom e-sport ska ta fart.

Sävsjö Kommun har under tre dagar i Juli, tillsammans med Sverok samt Allmänna Arvsfonden, satsat på att ge nya svenska e-sportare en chans att träffas och lära sig mera om hur de kan bidra till ett bättre klimat och mera tolerant bemötande i e-sportsammanhang.

Självklart ska det också tränas en hel del datorspelande och just detta läger fokuserar på datorspelet DOTA2.

På lägrets sista dag sätter jag mig ner en stund i den gassande solen med Mattias von Gegerfelt, projektledare, som tålmodigt svarar på mina frågor om lägrets upplägg.

Mattias, som arbetat på projektet under flera månader, förklarar att e-sport blev en del av Sverok 2010 då bland annat ett antal organiserade tävlingar började arrangeras av Sveroks föreningar. Under dessa tävlingar undersöktes det, via enkäter, hur spelarna upplevde bemötandet och miljön inom e-sporten.

Ett överraskande negativt resultat på undersökningen ledde till att Sverok initierade projektet Respect All – Compete tillsammans med 16 referensföreningar och lämnade in en gemensam ansökan till arvsfonden om finansiering.

Projektet lades upp att drivas över tre års tid och det beviljades av Svenska Arvsfonden 2014.
I korthet innebär beslutet att Sverok inom ramen för sin verksamhet anordnar 8 öppna e-sportläger under de kommande tre åren med fokus på positivt värdegrundsarbete och förändrade attityder inom e-sporten.

Värdefulla sponsorer knöts, och knyts, in till projektet som endast samordnas av Sverok, den erhållna erfarenheten från projektet kommer sedan att förvaltas via Studiefrämjandets och Sveroks kanaler och förhoppningsvis erbjudas som kursmateriel till föreningar över hela landet.

Under augusti i år ska en utvärdering göras och nästa e-sportläger planeras att arrangeras under oktober, i Västerås, med fokus på spelare inom datorspelet Counter-Strike: Global Offensive.

Projektet är unikt inom e-sportvärlden i både sitt upplägg, finansiering och genomförande. Just att Vrigstad valdes som arrangemangsort, den här gången, var det bemötande och aktiva stöd som Sävsjö kommun gett projektet och de perfekta förutsättningarna som Vrigstad Värdshus bistått lägret med.

Mattias avslutar intervjun med att leendes konstatera att det varit en fantastisk helg där många syften uppfyllts och många goda skratt upplevts.

Under lägrets första dag fick jag möjlighet att prata med tre av deltagarna och samma möjlighet fick jag på arrangemangets avslutande dag.

_MG_5273

David Karlsson-Thurban, 13år, Klippan, utan tidigare erfarenhet av e-sport har sökt till lägret för att det verkade roligt och intressant och för att han kände till DOTA2 sedan tidigare. En god esportare ansåg David var en person som lyssnar och kan jobba med sitt lag och förebilderna var NiP och Fnatic eftersom de är svenska lag och spelar bra. David kände sig nöjd med lägret även om det varit mycket svårt att komma upp i tid på morgonen.

_MG_5279

Julia Peltola, 19år, Nynäshamn, hade lanat en del med sina kompisar tidigare och att hennes förväntningar var att lära sig mer om teknik och få nya kontakter. Ambitionen fanns att streama ut eget spelande, möjligen Dota 2, till en egen publik och Julia tyckte att en god e-sportare är en inkluderande spelare och en god förlorare samt bra på det spel man valt. Julia hade inga förebilder men kunde tänka sig att själv bli en förebild inom e-sporten.

Julia var efter lägret 100% nöjd. Gemenskapen tyckte hon varit mycket bra och hon tog med sig fina minnen därifrån samt nya kompisar. Julia var enda tjejen på lägret och på min fråga om hon känt av detta på något sätt så svarade hon självsäkert att det varit en mycket positiv upplevelse med bara någon enstaka kommentar riktad direkt mot henne som tjej.

_MG_5275

Patrik Idnert, 17år, Munsö hade ingen erfarenhet av e-sport utan sökte till lägret för att det verkade roligt att få träffa nytt folk och spela datorspel. Patrik kunde tänka sig att hitta ett lag att spela vidare med och en god e-sportare tyckte Patrik var en spelare som prioriterar teamwork och har unika, exceptionella egenskaper. Förebilderna för Patrik var Artteezy och S4.

Patrik var mycket trött den sista dagen men väldigt nöjd. Det bästa var att hitta nya vänner och få ny uppskattning för DOTA2.

Definitivt skulle han återkomma till ett liknande läger och han önskade att fler liknande arrangemang ordnades så fler spelare fick möjlighet att utvecklas.