Totalbetyg80
Läsarbetyg0 Betygsätt0
Fördelar
Rollspel från datorstolen (du behöver inte ens klä på dig)
Handouts blir lätthanterligt
Kartor, kartor, kartor
Nackdelar
Tar ett par spelmöten innan man lärt sig
Måste skriva macros manuellt för t.ex tärningspölar
80
Roll20.net

Låt den som är fri från synd och aldrig behövt ställa in ett rollspelsmöte på grund av spelares ovilja att röra sig ur hemmet, kasta första stenen.

De flesta känner igen sig. I en tid där underhållning blir mer och mer lättillgängligt kan spelkvällar med rollspel, brädspel och liknande ses som en ganska omständig process.

Jag har testat det mesta internetvägars inom rollspel: forum, chatt, mail, Skype, you name it. Jag förstår också varför de flesta rynkar på näsan åt internetrollspel. Dess dåliga rykte är mer än rättfärdigat. Den som försökt hålla ett normalt spelmöte över MSN eller e-postat en strid mellan mer än en person vet precis vad jag pratar om. Det är ungefär som att lägga plankor och spik i en hög och kalla det för soffa. Det är inte den kompletta upplevelsen man letar efter. Det skänker knappt någon tillfredsställelse eller stämning och till slut blir man bara frustrerad och ger upp.

Därför vill jag ta och prata lite med er om en webbtjänst som jag fick prova för första gången några år tillbaka och som jag har avgudat sedan dess.

Roll20 är ett webbaserat program som är designat för att fungera som spelhjälpmedel till spelmöten. Huvudfönstret består av en rutad karta som kan manipuleras efter spelledarens önskemål. Med kartan finns också allt som bör höras till: spelmarkörer som går att ladda hem gratis, färgmarkörer, bildimport, linjal, Fog of War och så vidare. Till vänster finns ett chattfönster där ett inbyggt program för att rulla tärningar (med programmerbara macros), en flik för karaktärsblad, handouts och mixerbord för bakgrundsmusik och ljudeffekter finns. Längst ned på skärmen finns det en valbar möjlighet att visa alla deltagare via webcam. Ett utmärkt verktyg när ansiktsuttryck och improviserat teckenspråk utgör en stor del av dialog i rollspel.

Vad skiljer då Roll20 mot andra program? Det är enkelt. Programmet, alltså. Förutom macroprogrammeringen för specialslag (till exempel för tärningspölar, men dessa finns färdigskrivna på forumen) är allting väldigt logiskt. Saker ligger där de bör ligga, helt enkelt. Men vill man bara ha en Skype-hangout med stöd för kartor och handouts så fungerar det alldeles utmärkt.

Jag har själv haft otaliga många spelmöten där spelledaren verkligen tagit till med det lilla extra. Vi hade en kampanj i Only War som utspelade sig i iskalla skyttegravar. Kartan var gigantisk, men vi kunde bara se det som våra karaktärer såg. Den ilande vinden i hörlurarna och det stora mörkret framför våra försvarsställningar gav verkligen ett intryck av det fanns något hotfullt därute som lurade. När det senare spelades upp ljudet av någon som går i snön reste sig nackhåren rejält. Mycket stämningsfullt.

Roll20 är dock inte ett substitut till analogt bordsrollspel. Hur mycket vi än må effektivisera och designa snygga interfaces kommer det aldrig nå den känslan av att samlas med vänner, faktiskt hålla i en karta eller fysiskt rulla tärningarna. Det är istället ett alternativ för oss som vill fortsätta rollspela men inte har möjlighet att samla folk gång på gång.

Om ni aldrig hört talas om tjänsten föreslår jag att ni går in på hemsidan och kikar igenom deras tutorials för att få det närmare förklarat. Är en riktigt vågad kan ni samla er spelgrupp och försöka köra ett möte. Det kan kännas knaggligt första gången, men ni lär er snabbare än ni tror. Om ni har suttit hemma och känt att rollspelsnerverna kliar kan detta vara räddningen.

Tips till ovana nätrollare

  • Håll fokus! Precis som det bör råda mobilförbud vid spelbordet bör ni akta er för att bli distraherade av Facebook, Youtube, Twitter eller annat krimskrams på datorn.
  • Har ni regelboken i PDF? Skicka ut den till alla spelare! De flesta rollspelsföretag brukar vara okej med att dela den inom spelgruppen. Detta kommer underlätta regelfrågor, karaktärsskapande och annat som vanligtvis kräver bokbläddring. Bokmärk viktiga tabeller, sidor och annat.
  • Ta era möten på allvar! Något jag själv märkt är att det är lättare för en att tacka nej på kort notis när en bara ska sätta sig vid datorn. Behandla mötet som ni skulle behandla ett riktigt spelmöte.
  • Kartan behöver inte alltid vara just en karta. Ska ni bara ha ett möte på tavernan? Ladda upp en stor bild på en taverna och ha det som bakgrundsbild för den aktuella scenen. Mycket trevligare än att stirra på ett rutnät, eller någon bild ritad i Paint.
Exempel på spel i GURPS

Exempel på spel i GURPS

 

Exempel på handouts (Coriolis)

Exempel på handouts (Coriolis)

 

Exempel på karaktärsspecifika tärningsmacros (Coriolis)

Exempel på karaktärsspecifika tärningsmacros (Coriolis)