S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl

Det är sant! Spelet blev äntligen klart!

Efter otaliga förseningar har så spelet äntligen skeppats iväg, men det är inte utan problem. Det svider att erkänna att det troligtvis mått bra av ytterligare förseningar.

För de som inte vet vad jag talar om så är det alltså STALKER, en spinoff på scifiklassikern med samma namn och i sin tur boken “En picknick vid vägkanten”. Ni som fortfarande ser ut som frågetecken kan jag förklara att det handlar om en inte allt för avlägsen framtid där ett stort område runt Tjernobylreaktorerna är evakuerat på grund av att mystiska fenomen börjat inträffa. Området kallas kort och gott för “Zonen”.

Själva spelet tar utseendet som något så udda som ett (håll i er nu) förstapersonspangarrollspel. Rollspelsmomenten kanske inte ska överskattas. Det är i grund och botten ett FPS med lite olika uppdrag du kan välja. Det som däremot skakar om rejält är miljöerna. Spelteamet har försökt återskapa förfallet från den riktiga spökstaden Tjernobyl med omnejd, och de har lyckats ruggigt bra. Lägg där till läckra vädersimuleringar, en gnutta skräck och en god dos science fiction, så har du ett vinnande koncept. Tyvärr så förblir det bara just ett koncept, en opolerad diamant. Spelet kvävs av alla buggar och avsaknaden av finputsning. När en så viktig del i FPS, som eldstriderna känns tråkiga, så börjar man undra.

Jag vägrar dock ge upp hoppet om spelet och ger det därför godkänt i väntan på fler uppdateringar.

Läsarbetyg0 Betygsätt
0
64
Nedlusat
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x