Stil95
Innehåll80
Känsla80
Variation90
Bra
Fantastisk produktionskvalitet
Snyggt
Klurigt
Mindre bra
Hög tröskel
Abrupt slut
Låg spelarinteraktivitet
86
Scythe

Scythe från Jamey Stegmaier är utan överdrift troligtvis årets mest hajpade spel. Inspiration och illustrationer från Jacub Rozalskis fantasieggande ångpunksmechas från en svunnen tid, lägger grunden till spelet.

Temat smälter faktiskt riktigt väl ihop med mekanik, då de smått paradoxala motiven i målningarna med bönder som obekymmersamt sköter lantbruk vid sidan av de stora krigsmaskinerna, får sin förklaring i den popularitetsfokuserade spelvärlden. Ingen vill väl råka skada en stackars civil bonde?

Produktionskvalitén är i topp och ett helt kapitel för sig. Även om man inte köper till blinguppgraderingar som realistiska resurser och metallmynt, så får man ändå hela paketet av miniatyrer, unika meeples och överdrivet tjocka kartor och spelarbräden med utskurna försänkningar.

Mekaniken skulle ta en hel egen video att överblicka och det är även här det står och väger lite beroende på hur tålmodiga spelare ni har. Det mesta förklaras symboliskt, men det tar ett tag att sätta sig in i hur utvecklaren tänkt och det finns även exempel där logiken brister, så det finns poäng att hålla koll på listan över ofta glömda eller missuppfattade regler.

Jamey kallar själv spelet för ett 4x-spel (det vill säga eXplore, eXploit, eXpand och eXterminate) som ett civilisationsspel, men det känns lite väl långsökt att räkna in utforskning som ett moment i Scythe. Det finns vissa förbestämda händelsebrickor som hjältar kan besöka för att få dra ett händelsekort och det finns även en legendarisk fabrik i mitten på kartan som ger spelarna nya handlingar om de utforskar, men mer än så blir det inte och kartan i sig är både synlig och statisk från omgång till omgång.

På det stora hela har Scythe en eurotung mekanik utan så mycket fokus på spelarinteraktion. I stället blir det ett traditionellt resursoptimeringsrace till mest poäng innan en spelare fått ut alla sina stjärnor (achievements). Ett race som dock kan upplevas rätt så avbrutet framåt slutet. Något som förvisso kan tala för att spelet avsluts när det borde och inte dragit ut för mycket på tiden.