Tomas Widdesgärd

Skapar Närcon rum för skapande?

Det var när jag läste pressmaterialet för Närcon som jag fastnade för formuleringen att man satsar på ungt skapande. Närcon har en stark koppling till cosplay, det var därför naturligt att tänka i dessa banor när det om till skapande. Men Närcon är även ett konvent för spel, så väl elektroniskt som mer analogt. Så jag frågade mig själv, vad erbjuder Närcon för den som vill skapa men är mer intresserad av spel?

Först lite info om Närcon för den som inte är bekant med evenemanget. Närcon har sitt ursprung som ett litet konvent för Anime och japansk underhållnings kultur i Örebro runt 2000-talets början. Sedan dess har konventet sett en stark tillväxt över 15 år och blivit det största av sitt slag i Skandinavien. Konventet flyttade också till Linköping och anordnas nu på Linköpings Universitets campus i Linköping. De senaste åren har det också knoppat av i ett vinterkonvent och Närcon Gävle. Den huvudsakliga fokusen är fortfarande på Anime och Cosplay. Genom Nordic Cosplay Championship har konventet cementerat sin plats på den Svenska konvents scenen som evenemanget att besöka om man vill uppleva cosplay och japansk kultur. Det erbjuds även en möjlighet att besöka meetups och ta del av så väl brädspel som arkad och tv-spel så som turneringar i flera populära spel.

Men som sagt det var en fokus i år på skapande och det var detta som fångade mitt intresse. Det finns väldigt få större evenemang som erbjuder en möjlighet att få inspiration och vägledning när det kommer till speldesign. Det finns många mindre gamejams och liknande men dessa kan verka skräckinjagande. I år kunde den som var intresserad ta del av flera föreläsningar om olika aspekter av spelskapande så som marknadsföring, hur man skriver en bra värld och så klart faktiskt skapande av spel. Dock så var det inga djupdykningar då den genomsnittliga föreläsningen var en timma lång. Men för den som bara är nyfiken och vill ha en första introduktion till hur man tänker när man ska skapa ett spel var det en bra start. För den som hade lite kunskap och redan börjat experimentera med att skapa spel fanns det inte mycket att hämta utanför att det var intressant att se och kunna ställa frågor till personer som är aktiva inom branschen.

Det är så klart något som kan komma att förändras över tiden om det skulle visa sig finnas ett intresse hos konventets besökare.

Att ha en möjlighet att utbyta idéer och få en möjlighet att bolla dom mot personer som jobbar med att skapa spel tror jag kan vara ovärderligt. Samtidigt så är inte Närcon ett konvent som fokuserat på den typen av skapande. Det tjänar på att hålla sig till sina rötter och dessa är cosplay och anime. Så om man besöker Närcon endast för den kreativa sidan av spelskapande kan jag inte säga att det är värt det i nuläget. Jag säger inte heller att det ska vara det. Ett evenemang med ett allt för brett utbud leder till att ingen känner sig nöjd. Men kanske hade jag hoppats att det skulle finnas lite mer för de som vill skapa utanför cosplay.

Så för att summera. Närcon sommar 2017 var ett bra evenemang i stort och det fanns saker att göra för de flesta. Det är dessutom en intressant upplevelse att bara gå runt på konventet. Det var absolut en fokus på skapande även om jag kanske skulle ha önskat en lite mer organiserad upplevelse. För en ovan besökare var det svårt att hitta information och det var många krockar på schemat. Ett lyxproblem men inte ett helt positivt sådant. Så det är denna skribents önskan att det kanske vigs lite plats till ett skapandetorg eller om ett sådant fanns och jag missade det, marknadsföra det bättre.

Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x