Spektakulär show när PlayStation drar undan ridån!

Sist ut av kolossernas presskonferenser är PlayStation. Med sitt renodlade varumärke är det upplagt för att hålla en röd tråd. Och man gör det med bravur. Framställningen hålls i en jätteteater där hela salongen förvandlas till del av scenen, med avancerad ljussättning och statister. Man önskar man vore där, enbart för showen. Men håller framställningarna samma mått? Njaaao! Det beror på hur man ser det.

Inledningsvis dras vi in i den magiska stämningen med hjälp av exotiska musiker och ljusvattenfall och snart befinner vi oss i skattletar-action där de två kvinnliga huvudkaraktärerna i Uncharted: The Lost Legacy fångar vårt intresse. Det är en story-trailer och även om vi får en känsla för innehållet så är det inte mycket gameplay att tala om.

Snart går vi över på DLC:n Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds som må vara mäktig, men knappast revolutionerande.

Det är dock Days Gone som i en maratontrailer förstärkt med zombiestatister på scenen ger mig rysningar. Dess upplägg är gjort så man får en känsla för spelet och ärligt talat är jag inte säker på om jag har nerver att ta mig igenom det här när det är dags.

Medan vi pustar ut får vi se någon slags monsterjägare luffa runt med absurt stort svärd och smyga på den ena dinosaurien efter den andra, innan det stora automatgeväret åker fram. Den måste varit inslängd bara för att dra ner pulsen på publiken. Monster Hunter: World är i alla fall inte någon värld jag längtar till.

Shadow of the Colossus är däremot frestande, även om Trailern inte riktigt ger någon känsla för hur det faktiskt är att spela.

Det gör inte heller Activisions Call of Duty WWII även om det påstås vara en multiplayer reveal trailer. Men det skiter jag i, det är lika snyggt som det är krigsromantiserande.

Snyggt kan man dock inte kalla den smaklösa fighterröran Marvel vs. Capcom: Infinite. Det är mer smaklöst.

På sätt och vis är även The Elder Scrolls V: Skyrim VR smaklöst. Nyligen gjorde man uppiffade versioner som man sålde på folk för andra gången och nu kommer garanterat en hel bunt nördar köpa samma spel för tredje gången bara för att det är i VR. Jag bland annat?

Nästa VR-spel ut är Star Child – PS VR. Vackert presenterat, men man har inte en suck att förstå hur det ska stå sig i VR.

Man blir helt enkelt lite som The Inpatient – PlayStation VR?

Och efteråt blir man tvungen att rekreera sig genom att fiska i världens absurdaste Monster of the Deep: Final Fantasy XV – PlayStation VR

Man kanske behöver uttrycka sin frustration genom att skjuta på i vad som kan vara den mest realistiska VR-shootern ever i Bravo Team – PlayStation VR ?

Eller så använder vi Moss – PlayStation VR och fäktar av oss detta och lämnar det sjunkande VR-skeppet likt skeppsmöss?

Bara för att hamna i den faderslika God of War – Be A Warrior:s trygga armar!

Om man inte hellre, likt jag, vill vistas i det framtidsdystopiska Detroit: Become Human

När vi ändå börjat kämpa oss fria kan vi fortsätta in i framtiden och panga loss ordentligt i Destiny 2 – Our Darkest Hour

Eller precis som PlayStation dra åt nätet ordentligt genom att avsluta hela showen med Marvel’s Spider-Man

Hur som helst kan man konstatera att den här konferensen var i särklass mest underhållande, trots att den knappast bjöd på några vittnesmål från vare sig utvecklare eller andra entusiaster.
Pang på rödbetan utan en massa babbel med en skön underhållande ådra i samma stämning som spelen som spelades upp.

Däremot fick vi ytterst lite hands-on känsla. Många av spelen som gav intrycket av att vara mycket spelbara kan mycket väl vara skit när de väl kommer ut. Därför är det nog tur att det fortfarande finns folk som recenserar tänker jag.

Jag är i alla fall glad att det här fick avsluta mitt E3, då spel handlar om att underhålla.
För det har PlayStation uppenbarligen förstått.