Spelkult rapporterar från Game Developers Conference 2015 i San Fransisco. Till GCD väntas ta emot ungefär 25.000 spelutvecklare. Under veckan hålls konferenser, utbildningar, demonstrationer, tävlingar, mingel och ett mässgolv med det senaste från spelbranschen.

Bland teknikdemonstrationerna hittar vi till exempel Intels 3D-kamera där användaren kan manipulera objekt på datorskärmen genom att använda sin hand i luften. Kameran var känslig nog att märka vilka fingrar som var böjda och hur handen hölls. Det krävs inte mycket innan vi har vårt eget Minority Report-gränssnitt i datorn.

Även om den senaste tekniken är intressant, så är de mest spännande delarna av GDC oftast indie-avdelningarna. Där presenterar små en- eller tvåmannagrupper sina egenutvecklade spel.

En av dem vi mötte var Seth Alter från SubAltern Games som visade upp No Pineapple Left Behind. Spelet är ett resurshanteringsspel där spelaren kontrollerar en skola med ananaser. Målet för spelaren är att se till att ananaserna får goda skolresultat, men inte så bra att de förvandlas till riktiga barn. För riktiga barn är besvärliga, tar tid, skaffar sig kompisar och annat som inte hör hemma i skolan.

– Jag var lärare en tid och insåg att så länge jag betraktade mina elever som statistiska objekt, så var mitt jobb lätt. Men så fort jag såg dem som människor så hade jag inte längre resurser att göra ett bra jobb, förklarar Alter.

Spelet är i grunden en kritik av det amerikanska skolsystemet där elever i främst charter schools (ungefär svensk motsvarighet är friskolor) pumpas igenom med målsättningen att de ska klara de olika standardiserade tester som används av skolväsendet.

Vill du kontakta Joacim Mattisson för uppslag från GDC? Enklast gör du det genom LinkedIn.

Reporter: Joacim Mattisson.
Redigering: Daniel Roos.
Musik: Martin Lindh