Steam park – bergochdalbanor för robotar

Steam Park BoxDet här spelet tilltalade mig visuellt innan jag visste något om det. Jag såg det och ville spela det, helt enkelt. Sedan läste jag på baksidan att det handlade om att bygga en ångdriven nöjespark för robotar, och givetvis blev jag ännu mer såld.

I Steam Park spelar du och dina medspelare olika konkurrerande tivoliägare. Det gäller att bygga rätt åkattraktioner och locka rätt sorts robotar till dem. Samtidigt genererar robotarna mängder med smuts, så du måste bygga toaletter. (Till robotar? Ja. Varför? Det är lite oklart. Det är över huvud taget lite oklart varför de är robotar.) Du måste också lägga tid på att städa, annars får du böter. Du kan välja att bygga informationskiosker, som faktiskt lurar robotarna lite lagom mycket, eller bygga ut parken – det är trångt i början!

Det här spelet påminner mig en hel del om Galaxy Trucker. Kanske beror det på stressmomentet i början, då alla spelare ska slå sina tärningar och så snabbt som möjligt plocka ut vilka tärningar de vill använda, eller slå om – men då riskerar du att bli sist färdig och får extra smuts som straff! Det finns också ett pusselmoment som är liknande; det finns regler för hur nära du får bygga olika saker. Ännu en likhet är att Steam Park är ett spel som det är lätt att komma in i, men som kan bli mer klurigt och komplext när du blir lite mer van. Det är dessutom ett spel som lockar till lite lagom mycket rollspelande, och en hel del skratt.

Tärningarna som du slår i början har symboler för att bygga, städa, köpa byggnader och locka besökare, och det gäller alltså att ha en plan och prioritera rätt och snabbt. Besökarrobotarna slumpas fram ur en påse, men du får till viss del välja vilka färger du vill plocka ner i påsen. Robotar av en viss färg föredrar nämligen bergochdalbanor av en viss färg.

Jag hade kul när jag spelade Steam Park, men jag undrar ändå hur länge det håller. Hur olika kommer spelomgångarna att bli, och hur snabbt kommer det att börja kännas enahanda? En söt idé och fina tredimensionella spelkomponenter räcker ju inte i evighet.

[bgg id=121410 ]

Sött
95
Lekfaktor
80
Stress
50
Variation
20
Läsarbetyg0 Betygsätt
0
61
Prenumerera
Meddelande om
guest

0 Kommentarer
Citerad feedback
Visa alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra dina åsikter. Kommentera nedanför!x
()
x