Totalbetyg85
Läsarbetyg0 Betygsätt0
Bra
Skalbart, steampunktema, spännande, unik spelmekanism
Dåligt
Regelboken en smula otydlig, ingen bra förvaringslösning i lådan
85
Steampunk Rally

Steampunk Rally av Orin Bishop är ett racingspel där kända uppfinnare ur historien (exempelvis Ada Lovelace, Nikola Tesla och bröderna Wright) tävlar mot varandra i olika fordon som på olika sätt använder ånga, värme och elektricitet för att ta sig framåt.

Spelet blev till efter en synnerligen lyckad kickstarterkampanj som skrapade ihop totalt $237 215 i kanadensiska dollar. De lyckades därmed nå alla stretchgoals. Själv var jag med i en grupp som backade totalt 60 spel, och vi har haft en egen facebookgrupp där vi peppat varandra, så förväntningarna var höga. Det hela samordnades på ett förträffligt sätt av en eldsjäl i Stockholm som tog emot alla lådorna och sen såg till att de skickades ut i landet till alla oss andra.

Det är två saker som är ganska unikt med det här spelet. Det första är att spelarna fortsätter att bygga på/om sina fordon under pågående lopp, och det andra är den spelfas som kallas venting (alltså att släppa ut ånga). Man kan likna det vid den genre som kallas för ”worker placement”, alltså att man har ett antal markörer till sitt förfogande som man varje runda kan skicka ut på olika jobb och att man måste välja vilka saker som är mest prioriterade att göra. I Steampunk rally är det tärningarna som är ens ”arbetare”, och man använder dem för att aktivera korten som man bygger ihop sitt fordon med. Det kluriga är att i ett vanligt spel av den här typen (exempelvis Agricola, Caylus eller Stone Age) så får man tillbaka sina arbetarmarkörer i slutet av varje runda, men i Steampunk Rally ligger tärningarna kvar och tar upp plats och man måste själva aktivt rensa de kort man vill kunna använda igen.

Spelarna tilldelas varsin uppfinnare och börjar med två kort: en cockpit och någon slags motor som kan driva fordonet framåt. Dessa skiljer sig mellan de olika personerna man kan spela.

Spelet består av fyra faser, och dessa upprepas tills någon lyckats korsa mållinjen. Det triggar slutet, och sedan spelar man en runda till och kontrollerar vem som lyckats komma längst. Det är alltså fullt möjligt att vinna fast man inte är först över mållinjen.

Den första fasen heter DRAFT och fungerar precis som 7 Wonders. Alla spelare får fyra kort, tre av dem olika typer av maskindelar och det fjärde ett slags händelsekort. Man tar ett kort som man vill aktivera och skickar vidare de andra till nästa spelare. När man aktiverar kortet måste man bestämma om man ska bygga in det i sitt fordon eller om man vill växla in det mot tärningar eller kugghjul (som är allt-i-allovalutan och kan användas till många olika saker). Sen plockar man upp högen med de tre kort man själv fick skickat till sig, väljer ett kort att aktivera och skickar vidare resten. När den här fasen är slut kommer man alltså att ha fått aktivera fyra kort, och har någon slags kombination av tärningar, kugghjul, händelsekort och nya delar till sitt fordon.

Nästa fas heter VENTING, och då kan man använda kugghjul för att städa bort gamla tärningar som ligger kvar i sitt fordon. För varje kugghjul får jag ta bort två prickar, och när man sänker en tärning till noll får man ta bort den helt och hållet. En sexa kräver alltså tre kugghjul för att bli av med. Det här är en av de viktigaste sakerna man använder sina kugghjul till.

Den tredje fasen heter RACE och det är nu man använder de tärningar man samlat in för att aktivera olika maskindelar. Det gäller alltså att ha byggt på sitt fordon med användbara delar som funkar ihop. Det allra första som händer är att man slår alla de tärningar man har tillgängliga och placerar dessa i en tärningspool. Genom att betala med kugghjul kan man slå om tärningar eller höja deras resultat. Man använder en maskindel genom att plocka en eller flera tärningar från poolen och placera dessa på lediga tärningsplatser på kortet man aktiverar. Vissa maskindelar kommer ge fler tärningar till tärningspoolen, andra maskindelar gör att man kan plocka bort gamla tärningar (ett billigare sätt att få bort tärningar med höga nummer på), några delar kommer driva fordonet framåt (det är ju faktiskt ett race, glöm inte bort det…) och åter andra kommer att bättra på skyddet på fordonet. Problemet är nämligen att vissa rutor man passerar har ojämn terräng som kommer att göra skada på fordonen, så förstärkning är bra. Alla spelare har en liten mätare som börjar på noll, varje förstärkning vrider upp den ett snäpp, varje gång man tar skada av terräng eller annat så vrids den tillbaka lika många steg som man tar skada.

Alla kort har ett antal tärningsplatser för aktivering, och ett värde man måste uppnå för att få någon effekt. Exempelvis har spindelben två platser för gula tärningar (elektricitet) och aktivering tre, effekten är att gå ett steg framåt och öka skölden med ett. Om jag då fyller de två platserna med en femma och en fyra så har jag aktiverat den med värdet nio, detta kommer ge mig tre steg framåtdrivning och en sköld som ökar med tre. Så länge man har kvar tärningar och lediga platser att aktivera får man fortsätta, och ingenting hindrar att man aktiverar samma maskindel flera gånger i samma runda, bara man har något sätt att städa bort tärningarna som man använt.

Den sista fasen heter DAMAGE, och här måste spelarna ta bort en del i sitt fordon för varje skadepoäng man fortfarande har. När det är klart återställer man sin skademätare till noll och börjar nästa runda.

Reglerna är inte glasklara, men efter att ha spelat några rundor så släpper det, ikonerna är konsekventa och när man väl vant sig så är det mesta väldigt lätt regelmässigt. Det är betydligt knepigare att välja hur hårt man ska köra, lite skada får man räkna med att ta under tiden, men det är en balansakt. Man vill ha kvar så mycket fordon som möjligt när man närmar sig mållinjen så att man kan gasa på den sista biten. Att se vilka maskindelar som fungerar bra ihop är också en konst, ibland känns det lite som en Rube Goldbergmaskin när man börjar med en steamtärning som efter att fem olika maskindelar aktiverats i tur och ordning ger fyra ångtärningar som man kan aktivera sin borr med för att komma framåt.

Steampunk Rally är ett väldigt roligt spel, och eftersom alla faserna görs simultant av alla spelare så blir speltiden bara marginellt längre med fler spelare. Om man bara tittar på komponenterna och slänger ett snabbt öga i regelboken kan man lätt tro att det här är mer komplicerat än vad det egentligen är. Alla som provat vårt exemplar har gillat det, och vi väntar ivrigt på att få köra ett större race med fler maskiner på startlinjen. Nu har entusiastiska spelare dessutom börjat posta regelsammanfattningar och nya banor på Boardgamegeek, så vill man köra längre lopp så går det bra.

[bgg id=162007]