I dagarna släppte Nintendo information om hur väl deras nyaste konsol Switch har sålt och i ett drag som är väldigt okaraktäristiskt för Nintendo skruvade de upp prognosen för 2017. Anledningen är att Switch redan sålt bättre än vad de flesta tippat, innan julhandeln!

Nintendo släppte även information om hur Switch används och grovt räknat spelar 20% enbart dockat till TVn, 30% enbart som handhållet och 50% både och, vilket var Nintendos filosofi från början.

När vi på Spelkult tog en första titt på Switch som konsol var en av punkterna vi tog upp den nedtonade Nintendo estetiken. Systemet är inte lika tydligt riktat mot yngre spelare utan siktar på en plats bland konsolljättarna Playstation och Xbox, bland annat för att hitta en ny publik men även för att locka 3:e-partsutvecklare.

Allt detta blir relevant när vi tittar på Doom till Switch. Spelet är det samma som övriga konsolversioner från 2016  med framförallt en stor skillnad, en halverad framerate. Det har även gjorts kompromisser på andra områden vad gäller grafik, t.ex. saknas reflektioner och ljuskällor på avstånd ritas inte in förrän man kommer närmre. Skillnaderna blir extra påtagliga när en spelar med systemet dockat till TV:n och jag tycker mig även märka en mer ostabil framerate i dockat läge. Men, och detta är ett men med stor bokstav, i handhållet läge märks inte detta alls lika väl.

Doom till Switch passar den publik som är dedikerade Nintendo fanboys och missade utgivningen 2016. Det passar även resten av de 80% Switchägare som kan tänka sig spela spelet i handhållen läge. Men, om du vill ha den bästa upplevelsen av Doom ska du spela det på en konsol som klarar av 60fps.

Framförallt visar denna titel på att det finns utrymme för ”tyngre” titlar på Nintendos nya plattform och att möjligheten att få AAA-titlar i handhållen läge potentiellt ritar om landskapet för 3e-partsutvecklare.

In 2016 Nintendo was doomed, in 2017 Nintendo has DOOM!