Le Pitet Prince”Tja, det var ju lite mer tanke än Finns i sjön.”
Så löd en medspelares dom över The Little Prince.

Spelet baseras så klart på den klassiska boken med samma namn (har du inte läste den så gör det genast) av Antoine de Saint-Exupéry. Det är ett vackert spel, givetvis illustrerat med bilder från boken.

Varje spelare ska bygga en planet bestående av 16 brickor. I början av rundan väljer startspelaren en av fyra staplar med olika sorters brickor (kantbrickor som är rundade åt två olika håll, mittenbrickor och hörnbrickor),  och plockar ut lika många brickor som det finns spelare. Startspelaren väljer en bricka och pekar sedan ut vilken spelare som får välja härnäst. Den som får välja sist blir startspelare i nästa runda.

På brickorna finns symboler som känns igen från boken: Vulkaner, baobabträd, rosor, elefanter med mera. Varje planet kommer att få fyra karaktärsbrickor – en i varje hörn – som ger poäng för olika saker. Kungen till exempel vill helst bara en ros på sin planet, max två. Jägaren vill ha så många olika sorters djur som möjligt. Astronomen så många stjärnor som möjligt. Och så vidare. Men här finns ett problem som gör det svårt att planera sitt spel. Om man börjar med att dra planetbrickor så vet man inte vad som är bra att samla på, eftersom man inte fått sina karaktärsbrickor ännu. Och när man drar karaktärsbrickor vet man inte vilka som är mest värda att plocka upp, eftersom man inte byggt färdigt sin planet.

Det kan också vara svårt att välja mellan att göra något som är bra för en själv, eller att plocka en bricka som man ser att någon annan vill ha, bara för att förstöra för dem. I de flesta lägen väljer man det som är bra för en själv, och då försvinner också lite av poängen med att peka ut vilken spelare som ska få välja härnäst. Det blir helt enkelt inte särskilt mycket taktik involverat, utan mer plocka – lägga – se hur det blev.

Spelet rekommenderas från 8 år, och kanske kan det vara ett bra barnspel. Det kan också hända att det vinner på att spelas fler gånger. Men jag blev inte särskilt sugen på att lägga mer tid på det, hur estetiskt tilltalande det än var.

Designern Antoine Bauza står bakom skönheter som 7 Wonders och Hanabi. Här har han jobbat ihop med Bruno Cathala, som inte heller precis är någon nybörjare även om han inte nått lika stora framgångar. Här tycker jag att båda gjort ett riktigt bottennapp, men betyget på Boardgamegeek är ganska högt, så det kan ju vara mig det är fel på.

Snygg design90
Strategi15
Interaktion20
Spänning10
Läsarbetyg0 Betygsätt0
33