Det märks att det är många som ska samsas när PC-showen sätter igång. Intels inledning där de visar upp sin nya monstermaskin med nya gränssnitt för att streama VR-sessioner samt predikar om e-sportens framtid var kanske det enda som kändes inrepeterat och fartfyllt.

Själva huvudshowen inledde lite ursäktande, som ett försvarstal för att man väljer att spela på PC. Jag förstod inte den vinkeln som man tack och lov släppte direkt. Jag kommer tillbaka till detta!

I samband med VR-presentationen visade man upp Occulus-spelet Lone Echo och dess gratis e-sportsalternativ Echo Arena. Jag skulle bli förvånad om det tar någon större plats i folks hyllor av det lilla man fick se inför showen. Däremot visades det upp hur man kunde ta sig fram senare under showen. Lite nyfiken blir man.

Lite snack om den nya expansionen till X-com 2 vars smaskiga trailer man visade upp. Dessutom fick deras Creative Director förklara innehållet, både om dess omfattning, men även detaljer om de nya antagonisterna, the Chosen, som tycks vara speciella och sega nötter att knäcka.

Snart försöker man sälja på oss ett farmville-adventure-sims-spel vid namn OObitz som jag inte fattade vad det tänktes gå ut på. Men jag tillhör troligtvis inte målgruppen, så jag fuskade genom att hämta följande beskrivning på deras hemsida ”A game about farming, creatures, and adventure”. Kan det vara nåt?

Jag tillhör mer målgruppen för Battletech, av gamla Mechwarriors skapare. Men jag måste säga att den korta gameplaydemo de visade inte riktigt imponerade heller. Det gjorde däremot sekvensen när utvecklarna gick in i detalj och visade ditt hemskepp Argo ifrån singelplayerkampanjen. Tyvärr får du inte inte höra deras entusiastiska förklaring i den här sekvensen, men kanske blir du ändå såld?

De av er läsare därute som ännu inte lärt sig att undertecknad är torsk på medeltidslir måste tolka min min fåordighet om kommande trailers som vördnadsfull tystnad. Vi talar självfallet om Talesworlds Entertainment:s, Mount & Blade II: Bannerlord

Jag var lite besviken över att de inte var uppe på scenen för att svara på frågor, så jag letade vidare. Så för er som, liksom mig, inte får nog så släppte TaleWorlds ytterligare en gameplay i samband med E3.

Upp på scenen bjöds istället Creative Assembly, skaparna av Total War: Warhammer 2. Han lovar ett mycket mer omfattande spel än föregångaren med bl.a. fyra nya fraktioner spridda över fyra kontinenter, varav High Elves och Lizard Men presenteras, förutom omnämnandet av Dark Elves. Han förklarar att båda raserna har samma övergripande mål för att hela världen, men uppenbarligen har de olika åsikter om hur och med vems hjälp man ska nå dit. Detta illustreras av Battle of the Fallen Gates.

Kortspelet Shadowverse visar upp sin nya expansion Shadowverse: Wonderland Dreams Expansion Jag undrar vad de fick betala för den nästan helt okommenterade reklamplatsen? Uppenbarligen är de bara en filler innan showens stora finansiär Intel, som man trodde hade pratat klart eftersom de fick en bra stund i rampljuset innan streamen började kommer tillbaka som gubben i lådan för att berätta hur långt i framkant de ligger, både i teknik och samarbeten. Tack och lov ramlar de snart över på att de håller på med Destiny 2. Underbart är dock kort, för sedan spenderar snubben en evighet i att berätta om sin teknik, sina sponsoravtal med e-sportsvärlden och sina VR-satsningar. VR- the future of gamingzzzzZZZZZ

Tunic (f.d. Secret Legend) visar sin gulliga räv-slayer-plattform TUNIC.

Player Unknowns Battlegrounds fick som bekant en del uppmärksamhet under Microsofts konferens, men det räcker inte, för communityt kräver sitt. Detta Battle Royal-inspirerade spel är det mest streamade på Twitch, trots att det inte är släppt ännu och därför droppar man lite detaljer för att hålla folk på sträckbänken.

Tripwire Interactive visade innehåll från Killing Floor 2, i detta försök att tackla skräck med humor.

Åter igen skickar Microsoft in Forza 7 in på scen och skryter över att man har visade upp en riktig bil under Microsofts konferens. Ingen bryr sig. Vi vill se spel som vi kan spela. Man hade marginellt många nya saker att berätta om spelet. Microsoft, återigen, gå hem, du är full.
Som tur är så räddar Sea of Thieves biffen, mest genom att finnas – till PC. Det lär finnas en technical alfa på Seaoftheives.com

Odd Tale:s The Last Night, tycks ha skapat uppmärksamhet från Microsofts konferens, för detta storydrivna plattformspel fick berätta massor om sin setting och drivkraft.

Bohemia Interactive verkar verkligen ha sadlat av och återgått till sitt mer bohemiska ursprung. Från att ha gjort titlar som ARMA och DayZ gör man nu Ylands någon slags mix mellan Minecraft & Dont Starve i vad man påstår är en totalt öppen värld helt utan begränsningar.

På tal om Don’t Starve, så har presenterade deras utvecklare Klei Entertainment sitt nya Sci-Fi RPG Griftlands.

LAWBREAKERS, ett e-sportsorienterat pangpang:s releasedatum deklarerades till den 8 Augusti. Massor av multiplayermaterial visades, men bortsett från att det verkar ha hög puls ser jag inget nytt.

Chucklefish som bl.a. gjort StarDew Valley viasade upp Wargroove ett turordningsbaserat strategispel med lite udda blandning mellan klassisk fantasy och moderna inslag.

Inte helt förvånande så dyker även Middle Earth: Shadow of War, uppföljaren till Shadow of Mordor, upp igen efter att ha fläskats ut under Microsofts pressträff. Denna gång i en cinematic trailer.

Slutligen försöker Microsoft i ett sista dödsryck vara spännande genom att lyfta en av mina gamla nostalgitrippar. Nämligen Age of Empires, fast nu i en Definitive Edition. Det är framställt att vara revolutionerande, men det är inte revolutionerande att man kan zooma. Kul och roligt för oss övervintrade gamers på sin höjd. Däremot intressant att det dessutom släpps som X-box multiplayer.

Slutligen inser jag vad det inledande försvarstalet faktiskt handlade om. PC-plattformen tycks inte vara intressant för utvecklarna ur ekonomisk synvinkel ur något annat perspektiv än teknikbrytare och e-sport för väldigt lite unikt innehåll presenteras på denna arena.